• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jag är ju inte bara no-lärare - jag är ju språklärare också. En studie om vilka tankar no-lärare uttrycker kring elevers språkutveckling med fokus på det skriftliga

Abstract
Syfte: Syftet med mitt arbete är att undersöka vilka tankar no-lärare på högstadiet uttrycker kring elevers skriftliga språkutveckling inom ramen för de naturorienterande ämnena. Studien vill också bidra till lärarnas ytterligare reflektioner kring det utökade läraruppdrag de fått i och med den nya läroplanen, Lgr-11. Undersökningen kan eventuellt även ligga till grund för vidare forskning inom ämnet, då sådan ej finns att tillgå i vidare utsträckning. Teori: De teorier som ligger till grund för min forskning behandlar skrivandets roll i lärsammanhang samt vilka olika slags texter elever förväntas lära sig framställa inom de naturorienterande ämnena. Även naturvetenskapens språk och det utökade läraruppdraget belyses. Metod: Då jag vill veta vilka variationer i tankegångar som kan finnas hos no-lärare avseende elevers skriftliga språkutveckling är min undersökning av fenomenografisk karaktär. Jag har valt att använda mig av fenomenografiska intervjuer, då sådana uppfyller båda mina syften; jag får höra vilka tankar respondenterna uttrycker samtidigt som de i sin tur utvecklar sitt eget lärande i form av ökat reflekterande över forskningsfrågan. Intervjuerna har sedan sammanställts och analyserats. Resultat: De resultat som framkom visar att de texter eleverna i huvudsak skriver i no-ämnena är undersökningsrapporter. De tillfrågade lärarna ansåg sig inte ha tillräckligt med tid för att medvetet arbeta med skriftlig språkutveckling i sin undervisning, även om de kunde se att en progression i elevtexterna uttrycks i kunskapskraven för de olika betygen. Respondenterna uttryckte samtliga en stor osäkerhet om tolkningen av de nya kunskapskraven.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28904
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_28904_1.pdf (243.9Kb)
Date
2012-03-09
Author
Svensson, Anna
Keywords
no-lärare
språkutveckling
skriftligt arbete
kursplan
Series/Report no.
Kandidatuppsats
HT11-IPS-03 U/V VAL LAU925
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV