dc.contributor.author | Svensson, Anna | |
dc.date.accessioned | 2012-03-09T10:21:23Z | |
dc.date.available | 2012-03-09T10:21:23Z | |
dc.date.issued | 2012-03-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28904 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med mitt arbete är att undersöka vilka tankar no-lärare på högstadiet uttrycker kring elevers skriftliga språkutveckling inom ramen för de naturorienterande ämnena. Studien vill också bidra till lärarnas ytterligare reflektioner kring det utökade läraruppdrag de fått i och med den nya läroplanen, Lgr-11. Undersökningen kan eventuellt även ligga till grund för vidare forskning inom ämnet, då sådan ej finns att tillgå i vidare utsträckning.
Teori: De teorier som ligger till grund för min forskning behandlar skrivandets roll i lärsammanhang samt vilka olika slags texter elever förväntas lära sig framställa inom de naturorienterande ämnena. Även naturvetenskapens språk och det utökade läraruppdraget belyses.
Metod: Då jag vill veta vilka variationer i tankegångar som kan finnas hos no-lärare avseende elevers skriftliga språkutveckling är min undersökning av fenomenografisk karaktär. Jag har valt att använda mig av fenomenografiska intervjuer, då sådana uppfyller båda mina syften; jag får höra vilka tankar respondenterna uttrycker samtidigt som de i sin tur utvecklar sitt eget lärande i form av ökat reflekterande över forskningsfrågan. Intervjuerna har sedan sammanställts och analyserats.
Resultat: De resultat som framkom visar att de texter eleverna i huvudsak skriver i no-ämnena är undersökningsrapporter. De tillfrågade lärarna ansåg sig inte ha tillräckligt med tid för att medvetet arbeta med skriftlig språkutveckling i sin undervisning, även om de kunde se att en progression i elevtexterna uttrycks i kunskapskraven för de olika betygen. Respondenterna uttryckte samtliga en stor osäkerhet om tolkningen av de nya kunskapskraven. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT11-IPS-03 U/V VAL LAU925 | sv |
dc.subject | no-lärare | sv |
dc.subject | språkutveckling | sv |
dc.subject | skriftligt arbete | sv |
dc.subject | kursplan | sv |
dc.title | Jag är ju inte bara no-lärare - jag är ju språklärare också. En studie om vilka tankar no-lärare uttrycker kring elevers språkutveckling med fokus på det skriftliga | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |