Simundervisning på lika villkor? En djupdykning i skolans simundervisning
Sammanfattning
Syfte: Att undersöka hur simundervisningen bedrivs i olika kommuner, vem som håller i undervisningen samt om det finns stödundervisning för icke-simkunniga elever. Jag ville också ta reda på vilken definition av simkunnighet som lärarna i Idrott och Hälsa använder sig av.
Teori: Ramfaktorteorin
Metod: Kvalitativa intervjuer
Resultat: Min undersökning visar att undervisningen i simning genomförs på olika sätt i de undersökta skolorna. Det finns skillnader framförallt i vilka årskurser simundervisningen äger rum. Likheter finns också med simlärare som undervisar i simhallen och att organiserad stödundervisning finns. De intervjuade lärarna ansåg att ramfaktorer som antal besök i simhallen var ett hinder för att nå kunskapskraven i simning. De flesta eleverna i de undersökta skolorna når kunskapskravet i simning med hjälp av den undervisning som skolan erbjuder.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012-03-15Författare
Brink, Pauline
Nyckelord
simundervisning
simkunnighet
skola
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
VT12-IPS-02 U/V VAL LAU925
Språk
swe