dc.contributor.author | Brink, Pauline | |
dc.date.accessioned | 2012-03-15T10:21:28Z | |
dc.date.available | 2012-03-15T10:21:28Z | |
dc.date.issued | 2012-03-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28931 | |
dc.description.abstract | Syfte: Att undersöka hur simundervisningen bedrivs i olika kommuner, vem som håller i undervisningen samt om det finns stödundervisning för icke-simkunniga elever. Jag ville också ta reda på vilken definition av simkunnighet som lärarna i Idrott och Hälsa använder sig av.
Teori: Ramfaktorteorin
Metod: Kvalitativa intervjuer
Resultat: Min undersökning visar att undervisningen i simning genomförs på olika sätt i de undersökta skolorna. Det finns skillnader framförallt i vilka årskurser simundervisningen äger rum. Likheter finns också med simlärare som undervisar i simhallen och att organiserad stödundervisning finns. De intervjuade lärarna ansåg att ramfaktorer som antal besök i simhallen var ett hinder för att nå kunskapskraven i simning. De flesta eleverna i de undersökta skolorna når kunskapskravet i simning med hjälp av den undervisning som skolan erbjuder. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT12-IPS-02 U/V VAL LAU925 | sv |
dc.subject | simundervisning | sv |
dc.subject | simkunnighet | sv |
dc.subject | skola | sv |
dc.title | Simundervisning på lika villkor? En djupdykning i skolans simundervisning | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |