• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers datoranvändning i Montessorimiljö

Sammanfattning
Bakgrund: Maria Montessoris vision var att hennes pedagogik inte skulle bli åldrad och förlegad utan att ständigt hållas levande. Med ett växande och varierande samhälle bör IKT användas som ett naturligt arbetssätt i den förberedda miljön på Montessoriskolor inom en snar framtid. Om vi tidigt lär barnen att kritiskt granska och handskas med den nya tekniken och vad den kan användas till. Då behöver de inte växa upp till passiva tonåringar, som sitter timtals framför bildskärmen(Montessoritidningen, 2004) Syfte: Mitt syfte är att undersöka elevers förhållningssätt och deras användning av IKT inom den förberedda miljön i Montessoriskolan och på så sätt få fram en genuin bild av hur moderniteter formar elevers studerande. Metod: Undersökningen gjordes med hjälp av kvalitativa forskningsintervjuer och observationer. Jag har observerat datoranvändningen av två klasser i en årskurs 2-3:a respektive 4-5:a. Mina observationer ligger till grund för urvalet av de intervjuade eleverna. Metoden som användes var öppna intervjuer med fyra elever. Jag har också tagit del av litteratur och forskning i ämnet. Resultat: Resultatet visar att eleverna är mycket positiva till användandet av IKT och de tycker de lär sig mycket kunskapsmässigt. De är eniga att datorer skall finnas i verksamheten som ett naturligt redskap i den förberedda miljön. Utifrån min undersökning, stämde det väl överens med mina resultat. I 2-3:an användes datorn initierat av pedagog, eftersom eleverna i klassen nyttjade endast datorn som komplement utifrån sina specifika läs- och skrivsvårigheter. Betydelse för läraryrket: Att pedagoger skall få en bättre inblick hur IKT används av eleverna, som ett naturligt redskap i verksamheten . Att se pennan som ett viktigt verktyg och som ett komplement till datoranvändning. Att ge eleverna förutsättningar till att skriva en text för hand eller på datorn för att bygga upp elevens självförtroende och självkänsla. I vår läroplan står följande om svenskämnet: Att eleven ska kunna olika strategier för att skriva olika slags typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator. (Lgr-11.2010, s.224)
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28948
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_28948_1.pdf (194.9Kb)
Datum
2012-03-16
Författare
Andersson, Eva
Nyckelord
datorer
IT
IKT
datoranvändning
Montessorimiljö
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
VT12-IPS-05 U/V VAL LAU925
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV