• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Delad uppmärksamhet mellan parallella världar

Divided Attention Between Parallel Worlds

Sammanfattning
Datorgenererade virtuella världar har gett oss möjligheten att använda många av de kognitiva mekanismer som vi använder i den fysiska världen även när vi agerar och kommunicerar i den digitala världen. De virtuella världarna skapar platser där vi kan samarbeta och umgås, både i underhållningssyfte och som arbetsplatser. Men de nya möjligheterna skapar också helt nya situationer. När vi tidigare använde våra inre mentala världar för att planera, simulera, minnas och fantisera var det alltid bara en av de tänkta världarna som var den aktuella, där vi faktiskt befann oss just då. När man är aktiv i en virtuell värld är man samtidigt närvarande i två helt olika sammanhang. I den här uppsatsen och studien har en grupp World of Warcraft-spelare frågats om hur de upplever sin förmåga att dela uppmärksamhet mellan olika saker. Dels i vardagliga situationer i den fysiska världen och dels mellan den fysiska och den virtuella världen. Tidigare studier av spel och datorsimulerade miljöer har ofta sett avskärmning från den fysiska världen som en viktig faktor för att användaren skall uppleva sig närvarande i den virtuella miljön. I den här studien har jag utgått från en enkät utformad för att mäta upplevd förmåga till delad uppmärksamhet och anpassat den till en spelsituation. Genom att alla respondenter har fått svara på båda versionerna av enkäten har de två sammanhangen kunnat jämföras. Resultaten visar dock inte på någon tydlig skillnad mellan situationerna, och de tendenser som ändå kan ses tyder på att respondenterna upplever det som lättare att dela uppmärksamhet mellan virtuell och fysisk värld än att dela uppmärksamhet mellan saker i den fysiska världen.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28988
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
gupea_2077_28988_1.pdf (1.101Mb)
Datum
2012-03-22
Författare
Åsemyr, Linus
Nyckelord
Virtual worlds
computer games
divided attention
cognitive science
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:085
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV