Show simple item record

dc.contributor.authorSvensson, Måns
dc.contributor.authorYasar, Cihan
dc.date.accessioned2012-03-22T12:56:17Z
dc.date.available2012-03-22T12:56:17Z
dc.date.issued2012-03-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28990
dc.description.abstractSyfte Syftet med den här uppsatsen är att kontrollera om det finns något samband mellan deltagarnas olika handkonstellationer vid fingerräkning eller fingertal och deras handkonstellationer vid spelandet av datorspelet Fingu. Detta görs för att kunna knyta eller avfärda olika kroppsliga effekter till utvecklandet av den aritmetiska förmågan och spelandet av enkla datorspel i stil med Fingu. Huvudfrågor Finns det likheter mellan fingertal och hur man använder sina fingrar i Fingu? Finns det likheter mellan fingerräkning och hur man använder sina fingrar i Fingu? Är användningen av fingrar i Fingu stabil? Metod och material Tio kvalitativa videoobservationer ligger till grund för uppsatsen, där vi kategoriserat deltagarnas svar och analyserat deras fingerkonstellationer. Resultat Resultatet av den här studien visar att det inte finns några direkta samband mellan spelandet av Fingu och personens fingertal eller fingerräkning. Det visar sig snarare som att fingertal och fingerräkning är en liten del av en större helhet som utvecklar den aritmetiska förmågan. Betydelse för läraryrket Med hjälp av IT kan man på ett sätt möta elever som traditionellt anses vara deras planhalva. Med hjälp av enklare datorspel tror vi att man kan skapa och utveckla ett lärofyllt, utvecklande och lustfyllt sätt att lära sig, exempelvis räkning. Som pedagoger är det av stor vikt att göra undervisningen just sådan och att införa digitala hjälpmedel tror vi är ett steg i den riktningen. Uppsatsen visar att man inom matematikundervisningen inte skall använda sig av Fingu för att utveckla fingertal och fingerräkning. Då vårt resultat strikt visa att det ej finns något samband mellan de och själva spelandet av Fingu.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesReport/Department of Applied Information Technologysv
dc.relation.ispartofseries2011:080sv
dc.subjectFingertalsv
dc.subjectfingerräkningsv
dc.subjectFingusv
dc.subjectIpadsv
dc.titleFingu - Finns det ett samband mellan fingerräkning, fingertal och användandet av Fingusv
dc.title.alternativeFingu - Is there a relationship between finger counting, finger numbers, and use of Fingusv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record