Naturvetenskap i år 5 - En kvalitativ undersökning i hur lärare gör för att skapa ett lustfyllt lärande i undervisningen.
Sammanfattning
Titel: Naturvetenskap i år 5 - En kvalitativ undersökning i hur lärare gör för att skapa ett lustfyllt lärande i undervisningen.
Författare: Anette Ahlström, Lottalena Claeson & Eerica Leong Tuong
Typ av arbete: Examensarbete (10 p)
Handledare: Christina Kärrqvist, Examinator: Elisabeth Hesslefors Arktoft
Program: Nya Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet
Datum: Dec. 2005 (Rapportnummer HT05-2611-076)
___________________________________________________________________
Syfte
Studiens syfte är att undersöka hur lärare gör för att skapa ett lustfyllt lärande i undervisningen inom de naturorienterande ämnena i år 5. Utifrån detta syfte ställdes fyra frågeställningar som avsåg att besvara studiens syfte.
Metod
Den metod som användes i denna studie var kvalitativa intervjuer och totalt intervjuades nio lärare. De intervjuade var alla lärare i år 5 och undervisade i naturvetenskap. De intervjuades erfarenheter varierade.
Resultat
Utifrån vår studie och det sätt som vi har lärt oss och definierar vad skapandet av ett lustfyllt lärande innebär, har resultaten visat att våra informanter inte skapar ett lustfyllt lärande i samtliga ämnen inom de naturorienterande ämnena. Orsaken till det beror på att många av dem inte har tillräckligt eget intresse och kunskap i framförallt fysik och kemi. Vår studie visar nämligen att dessa faktorer spelar störst roll i huruvida undervisningen blir lustfylld eller inte.
Undersökningen har funnit att det finns belägg inom forskningen att man bör skapa intresse för dessa ämnen i tidiga åldrar för att elever skall finna intresset och bevara det. För att eleverna ska fatta intresse för naturvetenskap är den generella uppfattningen från informanterna att det är den personliga upplevelsen som är viktigast.
De teorier, på hur elever lär, som forskning anser lämpliga inom de naturorienterade ämnena enligt vår undersökning är empirism och konstruktivism. Det sociokulturella perspektivet har på senare tid också visat sig spela stor roll för undervisningen. Tolkningar av undersökningens resultat visar att de flesta av våra informanter arbetar ur ett empiristiskt sätt.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Ahlström, Anette
Leong Tuong, Eerica
Claesson, Lottalena
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2611-076
Språk
swe