• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vidskepelse hos barn i åldern 10-12 år

Abstract
Vidskepelse är idag vanligt förekommande i vårt samhälle trots en allt högre grad av utbildning hos befolkningen. Hur kan det komma sig, frågar sig författaren till denna studie. I teoridelen utreds hur man kan definiera vidskepelse, hur vanligt förekommande det är idag, vilka olika uttryck vidskepelse kan ta sig och vilka teorier som kan förklara varför människor är vidskepliga. I studien har man sedan med hjälp av en enkätundersökning av 77 elever tagit reda på hur vanliga vissa former av vidskepelse är bland barn i åldrarna 10-12 år och vilka uttryck dessa tar sig bland barnen. Med hjälp av intervjuer har man sedan försökt ta reda på hur eleverna uppfattar att de vidskepliga vanorna har uppstått hos dem och hur de ser på kausaliteten mellan de vidskepliga handlingarna och de förväntade resultaten. Det former av vidskepelse som undersökts är de som i studien benämns personlig vidskepelse och socialt delad vidskepelse (som inte är del av en kosmologi eller sammanhängande världsbild). Skolans uppdrag innefattar att eleverna skall tränas i att reflektera över sina föreställningar och att de skall kunna iaktta ett kritiskt och konstruktivt förhållnigssätt till olika företeelser som möter dem. Syftet med studien är att ta fram kunskap som kan bilda underlag för ett arbete i skolan kring frågor om vidskepelse och träna eleverna i att kritiskt granska sina egna och andras föreställningar inom området. Resultatet av undersökningen visar att det visserligen finns en grupp elever som avvisar all vidskepelse (av den efterfrågade typen) men att det är en liten grupp jämfört med de flertal elever som är beredda att acceptera olika former av vidskepelse. Vardagsskrock av den typ som undersökts kan tyckas oförarglig, men forhoppningsvis är det så att man, med en genomtänkt skolundervisning kring dessa företeelser, kan bidra till att eleverna senare i livet avvisar allvarligare former av vidskepelse.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29067
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_29067_1.pdf (236.4Kb)
Date
2012-04-10
Author
Gustafsson, Olle
Keywords
vidskepelse
skrock
barn
Series/Report no.
Kandidatuppsats
VT12-IPS-06 U/V VAL LAU925
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV