• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mot en kulturell mångfaldsdiskurs i skolan? En kvalitativ och kvantitativ studie om religionens roll i skolans styrdokument.

Abstract
Sverige har tidigare varit ett relativt religiöst homogent land men i takt med att invandringen har ökat förekommer det medborgare från alla världsreligioner samt personer med avsaknad av religiös tillhörighet. Samhället har blivit pluralistiskt. I skolans värdegrund står det skrivet att skolan vilar på en kristen tradition vilket kan bli problematiskt i ett pluralistiskt samhället. Uppsatsens syfte är att undersöka om läroplanens grundläggande värderingar och kursplanen för religionskunskap speglar de förändringar som skett i samhället med avseende på religion och kulturell mångfald. För att undersöka detta använder jag mig av följande frågeställningar: 1. Har det skett en förändring över tid i förhållande till hur religion omnämns i de grundläggande värderingarna i grundskolans läroplan? 2. Har det skett en förändring över tid i förhållande till allsidighet i högstadiets kursplan för religionskunskap? Jag undersöker de grundläggande värderingarna i grundskolans läroplan samt skolår 7-9-års kursplan för religionskunskap från 1969, 1980, 1994 samt 2011. Jag genomför en kvalitativ textanalys vid båda undersökningarna. I undersökningen på kursplanen genomför jag även en kvantitativ innehållsanalys. Mina resultat visar att det fortfarande förekommer en enhetskultur i skolan. I de grundläggande värderingarna i skolans läroplan förekommer en kristen tradition och att det är den kristna traditionen och etiken som skolan ska vila på. Kursplanerna fokuserar fortfarande mer på kristendomen än någon annan religion. Det finns en öppenhet för religiösa och kulturella olikheter men den enhetskultur som har funnits i Sverige finns det fortfarande stora inslag av.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29140
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
View/Open
gupea_2077_29140_1.pdf (208.7Kb)
Date
2012-04-25
Author
Andersson, Nathalie
Keywords
Religion
kulturell mångfald
elever
kristen tradition
styrdokument
Series/Report no.
SHK
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV