Mot en kulturell mångfaldsdiskurs i skolan? En kvalitativ och kvantitativ studie om religionens roll i skolans styrdokument.
Sammanfattning
Sverige har tidigare varit ett relativt religiöst homogent land men i takt med att invandringen har
ökat förekommer det medborgare från alla världsreligioner samt personer med avsaknad av religiös
tillhörighet. Samhället har blivit pluralistiskt. I skolans värdegrund står det skrivet att skolan vilar
på en kristen tradition vilket kan bli problematiskt i ett pluralistiskt samhället.
Uppsatsens syfte är att undersöka om läroplanens grundläggande värderingar och kursplanen för
religionskunskap speglar de förändringar som skett i samhället med avseende på religion och
kulturell mångfald. För att undersöka detta använder jag mig av följande frågeställningar:
1. Har det skett en förändring över tid i förhållande till hur religion omnämns i de grundläggande
värderingarna i grundskolans läroplan?
2. Har det skett en förändring över tid i förhållande till allsidighet i högstadiets kursplan för
religionskunskap?
Jag undersöker de grundläggande värderingarna i grundskolans läroplan samt skolår 7-9-års
kursplan för religionskunskap från 1969, 1980, 1994 samt 2011. Jag genomför en kvalitativ
textanalys vid båda undersökningarna. I undersökningen på kursplanen genomför jag även en
kvantitativ innehållsanalys.
Mina resultat visar att det fortfarande förekommer en enhetskultur i skolan. I de grundläggande
värderingarna i skolans läroplan förekommer en kristen tradition och att det är den kristna
traditionen och etiken som skolan ska vila på. Kursplanerna fokuserar fortfarande mer på
kristendomen än någon annan religion. Det finns en öppenhet för religiösa och kulturella olikheter
men den enhetskultur som har funnits i Sverige finns det fortfarande stora inslag av.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012-04-25Författare
Andersson, Nathalie
Nyckelord
Religion
kulturell mångfald
elever
kristen tradition
styrdokument
Serie/rapportnr.
SHK
Språk
swe