Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Nathalie
dc.date.accessioned2012-04-25T14:02:56Z
dc.date.available2012-04-25T14:02:56Z
dc.date.issued2012-04-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29140
dc.description.abstractSverige har tidigare varit ett relativt religiöst homogent land men i takt med att invandringen har ökat förekommer det medborgare från alla världsreligioner samt personer med avsaknad av religiös tillhörighet. Samhället har blivit pluralistiskt. I skolans värdegrund står det skrivet att skolan vilar på en kristen tradition vilket kan bli problematiskt i ett pluralistiskt samhället. Uppsatsens syfte är att undersöka om läroplanens grundläggande värderingar och kursplanen för religionskunskap speglar de förändringar som skett i samhället med avseende på religion och kulturell mångfald. För att undersöka detta använder jag mig av följande frågeställningar: 1. Har det skett en förändring över tid i förhållande till hur religion omnämns i de grundläggande värderingarna i grundskolans läroplan? 2. Har det skett en förändring över tid i förhållande till allsidighet i högstadiets kursplan för religionskunskap? Jag undersöker de grundläggande värderingarna i grundskolans läroplan samt skolår 7-9-års kursplan för religionskunskap från 1969, 1980, 1994 samt 2011. Jag genomför en kvalitativ textanalys vid båda undersökningarna. I undersökningen på kursplanen genomför jag även en kvantitativ innehållsanalys. Mina resultat visar att det fortfarande förekommer en enhetskultur i skolan. I de grundläggande värderingarna i skolans läroplan förekommer en kristen tradition och att det är den kristna traditionen och etiken som skolan ska vila på. Kursplanerna fokuserar fortfarande mer på kristendomen än någon annan religion. Det finns en öppenhet för religiösa och kulturella olikheter men den enhetskultur som har funnits i Sverige finns det fortfarande stora inslag av.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesSHKsv
dc.subjectReligionsv
dc.subjectkulturell mångfaldsv
dc.subjecteleversv
dc.subjectkristen traditionsv
dc.subjectstyrdokumentsv
dc.titleMot en kulturell mångfaldsdiskurs i skolan? En kvalitativ och kvantitativ studie om religionens roll i skolans styrdokument.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record