Första tiden som lärare: om lärarutbildning, yrkesstart och mentorskap
Sammanfattning
Bakgrund: Efter 1 juli 2011 ska alla lärare som tar examen gå igenom ett
obligatoriskt introduktionsår med en mentor, för att få ansöka om lärarlegitimation.
Mentorskap för nya lärare är något som har diskuterats länge i såväl den svenska som
internationella skoldebatten. Att studera och analysera de erfarenheter som nya lärare
har av den första tiden i yrket är av vikt för den fortsatta diskussionen om hur ett
mentorskap kan utformas för att bäst stötta de nya lärarna i yrkesblivandet.
Syfte: Syftet med föreliggande examensarbete är att belysa nya lärares erfarenheter av
den första tiden i läraryrket, samt vilket introduktionsstöd (särskilt mentorskap) som
kan behövas då.
Utifrån tidigare forskning samt en intervjustudie med fyra lärare kommer följande
mer precisera frågeställningar att analyseras:
- Hur uppfattar de nya lärarna relationen mellan lärarutbildning och
yrkespraktik?
- Hur erfar de nya lärarna yrkesstarten med avseende på eget förhållningssätt
och agerande, samt aktuell skolkultur?
- Vilka eventuella möjligheter och svårigheter kan ett introduktionsår med
mentorskap innebär vid yrkesstarten enligt de nya lärarna?
Metod: Genom en studie av tidigare forskning identifierades centrala teman i lärares
yrkesblivande. Dessa teman ligger till grund för examensarbetets syfte och
frågeställningar, vilka belystes genom en halvstrukturerad intervjuundersökning med
fyra nyblivna lärare.
Resultat: Intervjuerna visar att den inkongruens som finns mellan lärarutbildningens
teori och yrkets praktik upplevdes som problematisk under lärares första tid i yrket.
Dock verkade en brist på bekräftelse och klara ramar för lärararbetet påverka de nya
lärarna mer, där även olika lärarkulturer påverkade hur man anpassar och lär sig som
ny lärare. Att inte ha tydliga riktlinjer eller någon erfarenhet att luta sig mot innebar
att de nya lärarna sällan kände sig riktigt nöjda eller färdiga med arbetet, vilket ofta
ledde till besvikelse och frustration. Detta gav implikationer för diskussionen kring ett
mentorskap för nya lärare, som behöver verka stöttande och möjliggöra för en mer
aktiv reflektion över den egna lärarrollen, de ambitioner som finns och möjligheterna
att uppfylla dessa.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012-04-25Författare
Widén, Ebba
Nyckelord
lärares yrkesblivande
inkongruens
lärarutbildningen
skolkulturer
individuella strategier och anpassning
mentorskap
Serie/rapportnr.
SHK
Språk
swe