• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La evaluación formativa por medio de pruebas escritas ¿Hay rasgos formativos en el trabajo con pruebas escritas en español como lengua moderna?

Abstract
Syftet med den här studien är att studera hur stor påverkan den formativa bedömningen har på användandet av skriftliga prov i ämnet spanska samt att se vilka olika faktorer som negativt påverkar lärare att ej arbeta med formativ bedömning i större utsträckning. Metoden är kvalitativ och består av analyser av tre olika intervjuer med verksamma lärare inom ämnet spanska, samt analyser av skriftliga prov som skapats och använts i undervisningen av dessa lärare. För att sammanfatta uppsatsen generellt kan följande sägas: Utifrån åtta formativa områden som tagits fram i arbetet, kan man i följande tre områden inte se tydliga tecken av formativ bedömning i undervisningen av moderna språk: Feedback till eleverna före och efter ett skriftligt prov, redovisning av resultatet samt självbedömning och kamratbedömning. De tydligaste faktorerna som påverkar lärares formativa arbete negativt är: Att lärare har summativa mål med sin undervisning på grund av att betyg måste baseras på något konkret, krav från eleverna att redovisa proven med siffror och betyg, tidsbrist och elevernas ovilja att ta till sig feedback, lärarnas kunskapsbrist om formativ bedömning samt elevernas kunskapsbrist angående kursplansmålen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29177
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
View/Open
student essay (381.6Kb)
Date
2012-04-30
Author
Hurtig, Niklas
Keywords
La enseñanza de lenguas
La evaluación sumativa
Realimentación
Series/Report no.
SPL kandidatuppsats i spanska
SPL 2011-118
Language
spa
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV