dc.contributor.author | Söderlind-Blank, Annika | |
dc.date.accessioned | 2012-05-02T12:07:17Z | |
dc.date.available | 2012-05-02T12:07:17Z | |
dc.date.issued | 2012-05-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29188 | |
dc.description | Specialarbete, 15 hp
Svenska som andraspråk, SIS133
Vt 2011
Handledare: Margareta Holmegaard och Ingegerd Enström | sv |
dc.description.abstract | Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida SO-undervisningen i två niondeklasser är språkutvecklande ur ett andraspråksperspektiv. Jag har använt mig av en kvalitativ metod där jag har kombinerat klassrumsobservationer med semistrukturerade intervjuer med två lärare i SO som arbetar på varsin skola i olika delar av Göteborg. Resultatet visar att de båda till viss del bedriver en språkutvecklande undervisning ur ett andraspråksperspektiv men också att de skulle kunna utveckla detta arbete i mycket större utsträckning. | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.subject | Språkutvecklande ämnesundervisning | sv |
dc.subject | språk- och ämnesintegrerad undervisning | sv |
dc.subject | svenska som andraspråk | sv |
dc.subject | SIOP-modellen | sv |
dc.subject | genrepedagogik | sv |
dc.title | Språkutvecklande undervisning i SO ur ett andraspråksperspektiv | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |