Språkutvecklande undervisning i SO ur ett andraspråksperspektiv
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida SO-undervisningen i två niondeklasser är språkutvecklande ur ett andraspråksperspektiv. Jag har använt mig av en kvalitativ metod där jag har kombinerat klassrumsobservationer med semistrukturerade intervjuer med två lärare i SO som arbetar på varsin skola i olika delar av Göteborg. Resultatet visar att de båda till viss del bedriver en språkutvecklande undervisning ur ett andraspråksperspektiv men också att de skulle kunna utveckla detta arbete i mycket större utsträckning.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Specialarbete, 15 hp
Svenska som andraspråk, SIS133
Vt 2011
Handledare: Margareta Holmegaard och Ingegerd Enström
Fil(er)
Datum
2012-05-02Författare
Söderlind-Blank, Annika
Nyckelord
Språkutvecklande ämnesundervisning
språk- och ämnesintegrerad undervisning
svenska som andraspråk
SIOP-modellen
genrepedagogik
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats