• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En skola - två världar - en fallstudie om hur delaktighet uppstår för en inkluderad särskoleelev i en gymnasieklass

Sammanfattning
Syfte: Detta examensarbete syftar till att få kunskap om vad som kan bidra till ökad delaktighet för en elev mottagen i gymnasiesärskolan som läser individinkluderat inom ett nationellt program. Utifrån syftet har jag ställt frågeställningar som berör begreppet delaktighet ur olika synvinklar samt även hur de organiserar den vardagliga verksamheten kring eleven. Jag har även tittat på om det går att se några skillnader på elevens delaktighet mellan gymnasiesärskolan och det nationella programmet? Teori: Fältstudien har en övergripande sociokulturell ansats som är inriktad på att se i vilka sammanhang som delaktighet uppstår för en inkluderad särskoleelev på ett nationellt program inom gymnasieskolan. Fältstudiens forskningsintresse kan då beskrivas i termer av att beskriva, tolka och förstå hur delaktighet visar sig för eleven. Metod: Vad gäller metod och insamling av data så har inspiration hämtats från etnografin då studiens huvudsakliga datainsamlingsmetod är deltagande observationer samt intervjuer med lärare och elev. Resultat: Resultatet visar att personliga egenskaper och sociala förmågor har stor betydelse för hur eleven upplever sig delaktig på det nationella programmet. Graden av delaktighet skiljer sig mellan det nationella programmet och gymnasiesärskola där eleven är mer delaktig i undervisningen på gymnasiesärskolan. Eleven själv menar dock på att hon har hittat en ”balans” mellan tryggheten på gymnasiesärskolan och den mer utmanande undervisningen på det nationella programmet. Resultatet visar också att det går att påverka elevens delaktighet i undervisning genom att använda sig av genomtänkta pedagogiska strategier eller metoder.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29239
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_29239_1.pdf (320.5Kb)
Datum
2012-05-11
Författare
Fridberg, Andreas
Nyckelord
gymnasiesärskola
inkludering
delaktighet
samspel
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
HT11-IPS-14 SPP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV