Show simple item record

dc.contributor.authorEnerskog, Anita
dc.date.accessioned2012-05-11T09:34:11Z
dc.date.available2012-05-11T09:34:11Z
dc.date.issued2012-05-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29241
dc.description.abstractSyfte: Studiens syfte har varit att undersöka om intensiv lästräning har någon effekt på aspekter av arbetsminnet hos deltagarna. Ett annat syfte var att ta reda på hur deltagarna uppfattade lästräningen och vilken effekt de tyckte att den hade. Teori: Den föreliggande uppsatsen har sin bakgrund i den omfattande forskning som visar på sambandet mellan arbetsminne och läsning. Uppsatsen är skriven utifrån två teoretiska perspektiv. Å ena sidan ett kognitivistiskt perspektiv med utgångspunkt i aktuell forskning kring människans arbetsminne. Å andra sidan ett sociokulturellt perspektiv med den centrala tanken att människans lärande är beroende av den sociala och kulturella kontext som hon präglas av. Metod: Studien är en fallstudie med fyra elever på en högstadieskola. Metoden har formen av en interventionsstudie. Ansatsen är kvalitativ och empiri har hämtats från tre håll: intervjuer, fältanteckningar och tester. Eleverna har under fem veckor dagligen fått lästräning. Efter varje lästillfälle har noteringar gjorts i en läsjournal. Eleverna har intervjuats och testats i början av lästräningen och efter att lästräningen avslut Resultat: En av de fyra deltagande eleverna visade en tydlig förbättring när det gällde ordavkodning. Samma elev visade också förbättrade resultat på testen som avsåg att mäta styrd uppmärksamhet och auditivt arbetsminne. Den andre eleven som fullföljde lästträningsprogrammet visade ingen förbättring på någon av testerna. Båda eleverna som fullföljde lästräningsprogrammet hade uppfattningen att deras ordavkodning hade förbättrats och de var positiva till lästräningen. De kunde inte göra någon bedömning om huruvida deras förmåga till koncentration påverkats. Två av de fyra eleverna som började lästräningsprogrammet avbröt.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT11-IPS-15 SPP600sv
dc.subjectkoncentrationsv
dc.subjectläsningsv
dc.subjectarbetsminnesv
dc.titleKoncentration och läsning. En fallstudie av lästräningens effekt på aspekter av arbetsminnetsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record