• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”För att jag kan och vill” – hur elever använder beskrivningar i egenproducerade texter samt sambandet mellan elevernas texter och elevernas läsintresse

Sammanfattning
Syftet med studien är att undersöka hur gymnasieelever använder sig av beskrivningar i egenproducerade texter samt att se om det finns ett samband mellan elevernas texter och elevernas läsintresse. Studien grundas bland annat på egna antaganden om att elevers läsintresse avspeglas i deras sätt att skriva och att läsintresset bland elever har minskat. Studien utgår från en definition av begreppet beskrivning som är min egen och omfattar alla de ord och fraser som bidrar till att en text genererar mer information än vad som är nödvändigt för att läsaren ska förstå vad eleven hade gjort eller tänkt. Studien har en tentativ metod och är av kvalitativ ansats med kvantitativa inslag. Materialet består av både elevtexter i form av brev samt enkäter. Eleverna, som gick andra året på gymnasiet, utförde en skrivuppgift under en enda lektion samt fyllde i en enkät. Utifrån rubriken Mitt bästa minne skrev eleverna varsitt brev till mig. I resultatet kunde tre olika typer av beskrivningar identifieras: ord och fraser, tidsadverbial samt kommentarer och annorlunda ordval. I resultatet presenteras två textkaraktärer som kopplas till elevernas läsintresse. Det faktum att elever som läste lite inte nödvändigtvis hade lågt antal beskrivande ord eller läste lättlästa böcker och vice versa är något som tas upp i diskussionen.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Specialarbete – svenska (Inriktning inom lärarutbildningen), Grundnivå, 15 högskolepoäng
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29243
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_29243_1.pdf (400.7Kb)
Datum
2012-05-11
Författare
Persson, Lill
Nyckelord
tentativ
elever
beskrivning
läsintresse
ord
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV