Show simple item record

dc.contributor.authorTherese, Alfredsson
dc.date.accessioned2012-05-22T12:14:54Z
dc.date.available2012-05-22T12:14:54Z
dc.date.issued2012-05-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29272
dc.descriptionInterdisciplinärt examensarbete inom lärarutbildningen, 15 hp LSV410, Svenska för blivande lärare, specialisering 2 Ht 2011 Handledare: Anna Lyngfeltsv
dc.description.abstractI denna uppsats görs en läromedelsanalys på tre texter tagna ur tre olika läroböcker i ämnet svenska för årskurs 7-9. I dessa texter analyseras de språkliga och manifesterade attityder som rör kvinnligt och manligt och kommer till uttryck i texterna. Tanken med detta är att se hur läroplanens mål om jämställdhet och respekt för olikheter gestaltas genom dessa attityder. Attityderna i texterna ses som värdeord och knyts till Hirdmans teori om det stereotypa genuskontraktet. Resultatet av undersökningen visar att det i alla tre texterna finns språkliga attityder som skapar stereotypa könsroller. Det är könsroller som alla finns representerade i Hirdmans stereotypa genuskontrakt. Ingen av texterna anser jag kan medverka till att bryta könsstereotyper eller fördomar hos läsaren. Läsning av texter som dessa måste både föregås av och avslutas med en problematiserande diskussion. I uppsatsen tolkas genus som något vi skapar i sociala situationer. Min uppfattning är att genusarbetet på skolor ofta blir ytligt och inte alls utgår ifrån denna syn på genus utan oftast handlar om att till exempel samma antal kvinnliga som manliga författarskap presenteras i undervisningsmaterialet. Jag anser att innehållet i de analyserade texterna och de språkliga attityder som finns kan bidra till att cementera de stereotypa könsroller som Hirdman presenterar och således inte leda till en utvidgad förståelse och respekt för könsolikheter, bland elever och personal på skolan.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.subjectläromedelsanalyssv
dc.subjectgenussv
dc.subjectspråkliga attitydersv
dc.subjectvärdeordsv
dc.subjectgrundskolans senare årsv
dc.titleAtt cementera eller dementera stereotypa könsroller i läromedelstext - En läromedelsanalys med genusperspektivsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record