Att cementera eller dementera stereotypa könsroller i läromedelstext - En läromedelsanalys med genusperspektiv
Abstract
I denna uppsats görs en läromedelsanalys på tre texter tagna ur tre olika
läroböcker i ämnet svenska för årskurs 7-9. I dessa texter analyseras de
språkliga och manifesterade attityder som rör kvinnligt och manligt och
kommer till uttryck i texterna. Tanken med detta är att se hur
läroplanens mål om jämställdhet och respekt för olikheter gestaltas
genom dessa attityder. Attityderna i texterna ses som värdeord och knyts
till Hirdmans teori om det stereotypa genuskontraktet. Resultatet av
undersökningen visar att det i alla tre texterna finns språkliga attityder
som skapar stereotypa könsroller. Det är könsroller som alla finns
representerade i Hirdmans stereotypa genuskontrakt. Ingen av texterna
anser jag kan medverka till att bryta könsstereotyper eller fördomar hos
läsaren. Läsning av texter som dessa måste både föregås av och avslutas
med en problematiserande diskussion. I uppsatsen tolkas genus som
något vi skapar i sociala situationer. Min uppfattning är att genusarbetet
på skolor ofta blir ytligt och inte alls utgår ifrån denna syn på genus utan
oftast handlar om att till exempel samma antal kvinnliga som manliga
författarskap presenteras i undervisningsmaterialet. Jag anser att
innehållet i de analyserade texterna och de språkliga attityder som finns
kan bidra till att cementera de stereotypa könsroller som Hirdman
presenterar och således inte leda till en utvidgad förståelse och respekt
för könsolikheter, bland elever och personal på skolan.
Degree
Student essay
Other description
Interdisciplinärt examensarbete inom lärarutbildningen, 15 hp
LSV410, Svenska för blivande lärare, specialisering 2
Ht 2011
Handledare: Anna Lyngfelt
View/ Open
Date
2012-05-22Author
Therese, Alfredsson
Keywords
läromedelsanalys
genus
språkliga attityder
värdeord
grundskolans senare år
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe