"Jag känner att jag inte hade klarat det om jag inte hade haft dom". Elevers syn på det specialpedagogiska stöd de får
Sammanfattning
Syfte: Att undersöka och jämföra det specialpedagogiska stödet på två sektioner i samma skola, utifrån elevernas perspektiv. I förlängning syftar studien till att kunna öka kunskap om hur stödinsatserna fungerar och kan förbättras på skolan.
Tidigare Forskning: Specialpedagogik anses vara en tvärvetenskaplig förlängning till pedagogik som handlar om att följa samhällets riktlinjer och sätts in där den vanliga pedagogiken inte räcker till. Historiskt sätt beskrivs tre perioder sedan folkskolans införande; icke- differentiering, differentiering och integrering, som leder fram till nutiden då stor vikt läggs på specialpedagogiskt stöd i skolan. Alla skolor anses dock inte möta elevernas behov. Utifrån elevens syn beskrivs lärarens roll som ett viktigt inslag i skolupplevelserna samt i elevens självvärdering. Int¬e¬r¬nat¬io¬nell forskning visar en trend som leder från 1950-talets behaviourism mot inclusion idag.
Metod: En kvalitativ, empirisk undersökning som genom intervjuer, granskar och analyserar hur elever i två olika sektioner uppfattar det specialpedagogiska stöd de får och utreder hur de uppfattar att de har påverkats av att få extra stöd.
Resultat: Studien visar att eleverna i stort sett är positiva gentemot att få stöd, och tycker att stödet varit till hjälp i deras skolarbete. Eleverna har olika upplevelser och livserfarenheter, men deras upplevelser av specialpedagogiskt stöd är jämförbara. Stor vikt läggs av eleverna på relationer till lärare överlag och i synnerhet speciallärare. De största skillnaderna mellan de två sektionerna visade sig vara att de internationella eleverna saknar en viss närhet och band mellan elev och lärare eftersom de känner att lärarna ofta inte stannar på skolan långsiktigt, samt att de nationella eleverna inte har lika mycket inflytande vad gäller stödschema läggning.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012-06-08Författare
Richards, Linda
Nyckelord
specialpedagogik
stöd
internationell grundskola
Serie/rapportnr.
Kandidatexamen
VT12-IPS-03 PDGX62
Språk
swe