• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Errores del orden de las palabras en sueco como L2 -Un estudio de hispanohablantes adultos en cursos de sueco

Sammanfattning
Ordföljden i svenskan är väldigt grammatikaliserad och dess funktioner skiljer sig från många av invandrarspråken i Sverige (Ekerot 2011:65). Därför ska den här uppsatsen ägnas åt att analysera ordföljden i tjugo texter skrivna på svenska av elever med spanska som modersmål inom vuxenutbildning. Analysen undersöker vilka fel som är vanligast, i vilka kurser de görs samt söka möjliga orsaker till att de sker. De vanligaste felkategorierna i studien var inversion vid topikalisering, platshållartvånget samt adverbets position i huvud- samt bisatser. Inversion vid topikalisering går ut på att svenskan har omvänd ordföljd när en sats inleds med något annat än subjekt (Ekerot 2011:187), t.ex Igår åt jag lasagne. Platshållartvånget innebär att alla meningar måste ha ett subjekt i svenskan (Ballardini, Stjärnlöf & Viberg 1987:24), det går t.ex inte att säga Gör läxan idag. Med adverbets position i huvud- samt bisatser syftar jag på när i meningen adverben kommer (Hultman 2010:292,297). Studien kom fram till att fel relaterade till inversion kunde bero på att den konstruktionen kommer relativt sent i processbarhetsteorins inlärningsordning (Håkansson 2009:155) eller pga att spanskan inte har obligatorisk inversion efter topikalisering (Fält 2009:475). Problem i samband med adverbens placering kan möjligen bero på att detta är mycket typologiskt markerat i svenskan, dvs ovanligt och därmed svårt för andraspråksinlärare att lära sig (Ekerot 2011:65) och brott mot platshållartvånget kan bero på att subjektet inte är obligatoriskt i spanskan (Ballardini, Stjärnlöf & Viberg 1987:24).
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29416
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
Fil(er)
student essay (770.6Kb)
Datum
2012-06-20
Författare
Larsson, Anna
Nyckelord
inversión
posición de adverbio
obligatoriedad de sujeto
Serie/rapportnr.
SPL kandidatuppsats i spanska
SPL 2012-024
Språk
spa
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV