Kommunikation mellan patient och sjuksköterska på akutmottagning - ur patientens perspektiv
Communication between patient and nurse in the emergency department - from the patient perspective
Abstract
Introduktion. Arbetet på en akutmottagning präglas av korta möten och samtal. I dessa korta möten skall patienten kunna förmedla och sjuksköterskan uppfatta det som är orsaken till patientens besök på akutmottagningen. Bakgrund. Akutmottagnings verksamheten har under senare år förändrats från att ta emot svårt sjuka eller traumatiserade patienter till att ta emot mer blandat patientklientel. Variationen kan vara från mycket lindrigt sjuk till döende patienter. Det finns ingen specifik utbildning för att arbeta på akutmottagning ännu men Riksföreningen för akutsjuksköterskor arbetar för en egen kompetensbeskrivning och specialistutbildning. Syfte. Belysa patientens upplevelse av kommunikationen med sjuksköterskan på en akutmottagning. Metod. Arbetet är en litteraturstudie där artiklar har sökts i CINAHL och PubMed. Sammanlagt granskades 13 artiklar med utgångspunkt från syfte och frågeställningar. Resultat. Det framkom flera faktorer som påverkade hur kommunikationen fungerade. Stress hos sjuksköterskan och oro hos patienten är några. Även språkbarriärer och brist på privat utrymme kunde göra att kommunikationen blev sämre. Bristen på information fortlöpande under vistelsen på akutmottagningen upplevde patienterna som negativt och påverkade totalupplevelsen av besöket.
Konklusion. Sjuksköterskans uppgift som omvårdnadsexpert måste stärkas på akutmottagningarna så att patienterna känner sig välinformerade och bekräftade. Information om väntetider måste kunna förmedlas på ett för patienten tillfredsställande sätt utifrån de förutsättningar som finns till det. Patienter som fick upprepad information om väntetider var mer nöjda än de som inte fick det. Även skriftlig information upplevdes som positivt och förhöjde den positiva upplevelsen av besöket på akutmottagningen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-06-28Author
Kristiansson, Erica
Martinius, Ann
Keywords
Akutmottagning, kommunikation, sjuksköterska, patient, tillfredsställelse
Language
swe