• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Spargris – Är det en gris som man sparar till jul? SFI-elevers förståelse av sammansatta ord

Sammanfattning
Vad betyder ordet spargris? ”Är det en gris som man sparar till jul? undrade en andraspråkstalare. I svenska språket finns en enorm mängd sammansatta ord och som inte alltid är enkla att förstå, speciellt inte för andraspråksinlärare, då orden ofta är språkligt och kulturellt bundna. Syftet med denna studie är att undersöka hur SFI-elever uppfattar sammansatta ord, vilka vi omges av i vår vardag. Syftet är också att undersöka vad SFI-lärare uppfattar som svåra ord för sina elever och orsaker till att de anses svåra. Undersökningen har genomförts på en skola i en mellanstor stad i Västra Götaland. Tjugutvå SFI-elever och tre lärare deltog i undersökningen. Undersökningen använder en kvalitativ metod i form av två olika tester, ett för eleverna och ett för lärarna. Ordtestet för eleverna består av tretton testord, vilka är understrukna, och som ingår i lika många texter samt ett självskattningstest. Testet för lärarna har samma textexempel, men testorden är inte understrukna, utan lärarnas uppgift var att svara på vilka ord de anser vara svåra för eleverna och att ange orsak till de svårigheter som kan uppstå. Resultatet visade att lärarna både överskattar och underskattar elevernas ordkunskaper, vilket jag menar tyder på att vi lärare behöver bli mer uppmärksamma på elevers ordinlärning och ordkunskap. Eleverna visade också på att de både överskattar och underskattar sin kunskap om ord och att deras förklaringar uppvisade en stor variation. Nyckelord: andraspråkstalare,
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Specialarbete, 15 hp Svenska som andraspråk, SSA 133 Vt 2012 Handledare: Ingegerd Enström
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29653
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_29653_1.pdf (662.5Kb)
Datum
2012-07-09
Författare
Ahlin, Carina
Nyckelord
andraspråkstalare
SFI-elever
sammansatta ord
lexikal kompetens
läsförståelse
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV