dc.contributor.author | Ahlin, Carina | |
dc.date.accessioned | 2012-07-09T08:42:06Z | |
dc.date.available | 2012-07-09T08:42:06Z | |
dc.date.issued | 2012-07-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29653 | |
dc.description | Specialarbete, 15 hp
Svenska som andraspråk, SSA 133
Vt 2012
Handledare: Ingegerd Enström | sv |
dc.description.abstract | Vad betyder ordet spargris? ”Är det en gris som man sparar till jul? undrade en andraspråkstalare. I svenska språket finns en enorm mängd sammansatta ord och som inte alltid är enkla att förstå, speciellt inte för andraspråksinlärare, då orden ofta är språkligt och kulturellt bundna.
Syftet med denna studie är att undersöka hur SFI-elever uppfattar sammansatta ord, vilka vi omges av i vår vardag. Syftet är också att undersöka vad SFI-lärare uppfattar som svåra ord för sina elever och orsaker till att de anses svåra.
Undersökningen har genomförts på en skola i en mellanstor stad i Västra Götaland. Tjugutvå SFI-elever och tre lärare deltog i undersökningen.
Undersökningen använder en kvalitativ metod i form av två olika tester, ett för eleverna och ett för lärarna. Ordtestet för eleverna består av tretton testord, vilka är understrukna, och som ingår i lika många texter samt ett självskattningstest. Testet för lärarna har samma textexempel, men testorden är inte understrukna, utan lärarnas uppgift var att svara på vilka ord de anser vara svåra för eleverna och att ange orsak till de svårigheter som kan uppstå.
Resultatet visade att lärarna både överskattar och underskattar elevernas ordkunskaper, vilket jag menar tyder på att vi lärare behöver bli mer uppmärksamma på elevers ordinlärning och ordkunskap. Eleverna visade också på att de både överskattar och underskattar sin kunskap om ord och att deras förklaringar uppvisade en stor variation.
Nyckelord: andraspråkstalare, | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.subject | andraspråkstalare | sv |
dc.subject | SFI-elever | sv |
dc.subject | sammansatta ord | sv |
dc.subject | lexikal kompetens | sv |
dc.subject | läsförståelse | sv |
dc.title | Spargris – Är det en gris som man sparar till jul? SFI-elevers förståelse av sammansatta ord | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |