Skönlitteraturen och ordförrådet – en studie om andraspråkslärares inställning till skönlitteraturläsning som ordinlärning
Sammanfattning
Denna uppsats behandlar andraspråkslärares tankar kring
ordförrådsutvecklingen hos elever med annat modersmål än svenska och
vilken roll den skönlitterära texttypen spelar i denna utveckling. Flera
forskare benämner just ordinlärningen som den viktigaste aspekten för
andraspråkselevers språkutveckling. De menar att den implicita
inlärningen, b.la. i form av läsning, utgör en stor del av det inflöde som
eleverna behöver för sin lexikala utveckling. Därför undersöks i denna
uppsats hur tre pedagoger med utbildning och yrkeserfarenhet inom
svenska som andraspråksundervisning ser på läsning som ordinlärning och
mer specifikt den skönlitterära textens påverkan på ordförrådet. En
ytterligare aspekt är att undersöka hur pedagogerna ser på skillnaderna
mellan skönlitterär text och informerande text eller klassisk skolbokstext
som underlag för ordinlärning. De tre pedagogerna arbetar med olika
ålderskategorier som sträcker sig från högstadiet och upp till sfi. Syftet
med uppsatsen är att klargöra deras åsikter och erfarenheter om ämnet
genom kvalitativa djupintervjuer.
Resultatet från intervjuerna visar att samtliga pedagoger inte spontant
kopplar samman läsning och ordinlärning utan hellre diskuterar
ordinlärningen utifrån grammatikundervisning och undervisning om
enskilda ords betydelse. Samtidigt beskriver de hur denna
grammatikundervisning syftar till att ge eleverna redskap för att få en
bättre förståelse vid den individuella läsningen vilket tyder på att de ändå
ser denna läsning som en form av ordinlärning i sig. Pedagogerna
poängterar vikten av att använda olika typer av text i undervisningen men
trots det kopplar de orden läsning och litteratur till den skönlitterära genren
snarare än den fackmässiga. Skönlitteraturens positiva inverkan på
elevernas läsintresse och motivation framställs som viktigt och
motivationen och läsintressets positiva påverkan på elevernas ordförråd
likaså.
I uppsatsen presenteras också tidigare forskning i ämnet och denna
kopplas samman med uppsatsens resultat i den avslutande diskussionen.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Specialarbete, 15 hp
SIS133, Svenska som andraspråk
Vårterminen 2012
Handledare: Qarin Franker
Fil(er)
Datum
2012-07-09Författare
Blomqvist, Ida
Nyckelord
Svenska som andraspråk
ndraspråksutveckling
lexikon
ordförrådsutveckling
skönlitteratur
litteratur
implicit/explicit inlärning
Språk
swe