Dator och Internet som mervärde för klassrumsundervisningen i SVA
Abstract
Fler och fler SFI-elever använder sig av datorer i sin vardag för olika ändamål. De läser tidningar på dator, de chattar med familjen i hemlandet via MSN, de mailar till sina vänner på Yahoo eller Hotmail, de är inloggade på Facebook där de kommunicerar med omvärlden och de spelar spel på datorn. Att leda eleverna att mer strukturerat och genomtänkt använda datorn som verktyg för andraspråkutveckling är ett naturligt nästa steg i utvecklingen av pedagogisk verksamhet i SFI-klasserna.
I denna undersökning gjordes intervjuer med nio SFI-elever för att kartlägga hur deras datoranvändning ser ut med fokus på andraspråkutveckling. Intervjufrågorna tog upp tillgång till dator och kringutrustning och hur användning av dator som språkutvecklande verktyg ser ut för varje elev. Resultat visar att alla elever har tillgång till dator men att den inte används genomtänkt och planerat i sin fulla potential. Informationssökning och översättning har blivit ett ganska vanligt sätt att använda datorn på, medan uttalsträning och kommunikation på det andra språket både skriftlig och muntlig – är nästan helt försummade.
Det finns med andra ord en klyfta mellan vad eleverna gör på sina datorer jämfört med vad som är möjligt att göra. Kunskapen om det ställer krav, dels på pedagoger som jobbar ute i skolorna och handleder elever, dels på högskolor och universitet som lär ut pedagogik i svenska som andraspråk. Att ta tag i frågan och lära de nyutexaminerade pedagogerna i SVA hur de ska gå till väga för att handleda sina elever i språkutvecklande datoranvändning är nästa steg att ta inom svenska som andraspråk.
Degree
Student essay
Other description
VT 2012, SSA 133
Handledare: Lilian Nygren-Junkin
View/ Open
Date
2012-07-09Author
Milotic, Kristina
Keywords
IKT
andraspråk
lärande
Language
swe