• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dator och Internet som mervärde för klassrumsundervisningen i SVA

Sammanfattning
Fler och fler SFI-elever använder sig av datorer i sin vardag för olika ändamål. De läser tidningar på dator, de chattar med familjen i hemlandet via MSN, de mailar till sina vänner på Yahoo eller Hotmail, de är inloggade på Facebook där de kommunicerar med omvärlden och de spelar spel på datorn. Att leda eleverna att mer strukturerat och genomtänkt använda datorn som verktyg för andraspråkutveckling är ett naturligt nästa steg i utvecklingen av pedagogisk verksamhet i SFI-klasserna. I denna undersökning gjordes intervjuer med nio SFI-elever för att kartlägga hur deras datoranvändning ser ut med fokus på andraspråkutveckling. Intervjufrågorna tog upp tillgång till dator och kringutrustning och hur användning av dator som språkutvecklande verktyg ser ut för varje elev. Resultat visar att alla elever har tillgång till dator men att den inte används genomtänkt och planerat i sin fulla potential. Informationssökning och översättning har blivit ett ganska vanligt sätt att använda datorn på, medan uttalsträning och kommunikation på det andra språket både skriftlig och muntlig – är nästan helt försummade. Det finns med andra ord en klyfta mellan vad eleverna gör på sina datorer jämfört med vad som är möjligt att göra. Kunskapen om det ställer krav, dels på pedagoger som jobbar ute i skolorna och handleder elever, dels på högskolor och universitet som lär ut pedagogik i svenska som andraspråk. Att ta tag i frågan och lära de nyutexaminerade pedagogerna i SVA hur de ska gå till väga för att handleda sina elever i språkutvecklande datoranvändning är nästa steg att ta inom svenska som andraspråk.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
VT 2012, SSA 133 Handledare: Lilian Nygren-Junkin
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29666
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_29666_1.pdf (814.0Kb)
Datum
2012-07-09
Författare
Milotic, Kristina
Nyckelord
IKT
andraspråk
lärande
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV