Variation till trots En studie om the steadiness hypothesis giltighet i relation till bedömning av muntlig språkförmåga
Sammanfattning
I denna uppsats har jag prövat the steadiness hypothesis vilken är en
grundhypotes inom den s.k. processbarhetsteorin utarbetad av
Pienemann (1998). Processbarhetsteorin försöker kartlägga och beskriva
de grammatiska utvecklingsstadier som inlärare, oavsett förstaspråk, går
igenom på sin väg mot målspråket. The steadiness hypothesis giltighet
är avgörande för huruvida teorin kan tänkas användas i olika typer av
språkbedömning då den går ut på att det utvecklingsstadium en inlärare
befinner sig på är stabilt – oavsett situation.
Uppsatsens syfte har varit att, genom att låta fyra svenska som
andraspråksinlärare samt en svenska som modersmålstalare utföra fyra
olika kommunikativa uppgifter, undersöka om det utvecklingsstadium
enligt processbarhetsteorin de befinner sig på är stabilt oavsett typ av
kommunikativ uppgift. Skulle informanterna ge prov på att befinna sig
på olika utvecklingsstadium i olika uppgifter skulle man behöva
diskutera hur lämpligt det är att använda processbarhetsteorin som
bedömningsverktyg.
Uppsatsens resultat visar att man kan argumentera för the steadiness
hypothesis och därmed också för processbarhetsteorins giltighet.
Däremot förutsätter stabiliteten en viss variation eftersom man inom
varje utvecklingsstadium också kan tala om en progression
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Interdisciplinärt examensarbete inom lärarutbildningen, 15 hp
Svenska som andraspråk, fördjupningskurs SIS133
Vt 2012
Handledare: Håkan Jansson
Fil(er)
Datum
2012-07-09Författare
Fridlizius, Noemi
Nyckelord
Processbarhetsteorin
the steadiness hypothesis
progression
variation i inlärarspråk
formativ bedömning
Språk
swe