Naturvetenskap i skolår 3 – En kvalitativ studie gällande åtta lärares målinriktade arbete, arbetssätt och attityder
Sammanfattning
Titel: Naturvetenskap i skolår 3 – En kvalitativ studie gällande åtta lärares målinriktade arbete, arbetssätt och attityder
Antal sidor: 35
Författare: Malin Holmén och Johanna Wahlbäck
Typ av arbete: Examensarbete (10p)
Handledare: Stefan Strömberg
Examinator: Roy Tärneberg
Program: Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet
Datum: December 2005 (Rapportnummer: HT05-2611-100)
Nyckelord: Naturvetenskap, styrdokument, ämneskompetens, arbetssätt, attityder
Bakgrund
Allt färre elever väljer det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet. Det kan bero på hur undervisning bedrivs i de naturorienterande ämnena i skolans tidigare år och att ämnet inte får något större utrymme i undervisningen. Samtidigt ökar efterfrågan på allmänbildning inom det naturvetenskapliga området.
Syfte
Syftet med examensarbetet var att undersöka hur lärare i skolår tre arbetar för att eleverna skall uppnå målen för de naturorienterande ämnena i slutet av det femte skolåret. Dessutom undersöktes lärarnas metoder och arbetssätt, attityder samt vilken roll lärarnas ämneskompetens har för undervisningen.
Metod
Undersökningen är en kvalitativ studie och instrumentet var intervjuer som genomfördes med åtta lärare i Göteborg med omnejd.
Resultat
I undersökningen konstaterades att lärarna var dåligt insatta i de uppnåendemål som finns för skolår fem i kursplanen för naturorienterande ämnen. Det påverkar hur lärarna undervisar i naturvetenskap. Endast tre lärare i undersökningen uppgav att de arbetar målinriktat och det kan ha med lärarens ämneskompetens att göra. Saknar lärare kompetens inom vissa områden i ämnet, finns risk att de undviker att undervisa om det. Ämneskompetens är alltså av stor betydelse för hur lärare arbetar. Lärarna menade att konkret och varierande arbetssätt är väsentligt för hur eleverna tillägnar sig kunskap. Samtliga lärare ansåg också att naturvetenskap är ett viktigt inslag i skolundervisningen, men att det kan vara ett svårt och abstrakt ämne. Denna attityd kommer att avspeglas i undervisningen eftersom det är möjligt att läraren överför denna inställning till eleverna. Lärarens intresse har stor betydelse för hur hon arbetar, men det får inte avgöra om och hur undervisning i naturvetenskap bedrivs, eftersom det är lärarens ansvar att eleverna når uppsatta mål.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Holmén, Malin
Wahlbäck, Johanna
Nyckelord
Naturvetenskap
attityder
styrdokument
ämneskompetens
arbetssätt
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2611-100
Språk
swe