• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvalitet på fritidshemmet – En studie om pedagogers uppfattning om kvalitet på fritidshemmet

Abstract
Syftet med vårt arbete är att undersöka hur kvalitet på fritidshemmet uppfattas av fritidspedagoger som arbetar i verksamheten. Syftet är även att, utifrån vår undersökning, bilda oss en uppfattning huruvida det finns förutsättningar att uppnå kvalitet på fritidshemmet. Vår huvudfråga handlar om vad kvalitet på fritidshemmet är och framförallt hur verksamma pedagoger uppfattar kvalitet på fritidshemmet. För att få svar på våra frågor har vi använt oss av kvalitativ undersökning/intervjuer och kvantitativ undersökning/enkäter i vårt arbete. Anledningen till att vi använde två metoder var för att vi ansåg att de skulle komplettera varandra samt ge oss en bredare bild av vårt problemområde. I intervjuundersökningen valde vi att intervjua fem pedagoger som arbetade på fritidshem. Efter intervjuerna transkriberade vi dem för att i nästa steg försöka finna likheter och skillnader i intervjupersonernas svar. I enkätundersökningen valde vi att vända oss till ett fritidspedagogiskt forum och förklarade vårt syfte med enkäten. 65 personer svarade på vår enkät. Vi sammanställde enkätsvaren i diagram för att på så sätt kunna få en överblick av resultatet. Utifrån vårt resultat kom fram till att kvalitet på fritidshemmet handlar om olika faktorer. De viktigaste faktorerna för kvalitet på fritidshemmet är färre barn och ändamålsenliga lokaler, utbildad personal, planering och utvärdering av verksamheten, barnens delaktighet samt att följa styrdokumenten. Vi har även i vårt resultat kommit fram att brister i kvaliteten på fritidshemmet beror på att en eller flera av de ovanstående faktorerna saknas i fritidshemsverksamheten. Vi anser att en viktig förutsättning för att stärka kvaliteten på fritidshemmet är att man konkretiserar fritidshemmets styrdokument genom att förankra dem i fritidshemmets praktiska verksamhet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29754
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29754_1.pdf (752.9Kb)
Date
2012
Author
Palmerén, Joakim
Dahlqvist, Emmi
Keywords
kvalitet
fritidspedagogik
fritidshem
samverkan
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV