• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvalitet på fritidshemmet – En studie om pedagogers uppfattning om kvalitet på fritidshemmet

Sammanfattning
Syftet med vårt arbete är att undersöka hur kvalitet på fritidshemmet uppfattas av fritidspedagoger som arbetar i verksamheten. Syftet är även att, utifrån vår undersökning, bilda oss en uppfattning huruvida det finns förutsättningar att uppnå kvalitet på fritidshemmet. Vår huvudfråga handlar om vad kvalitet på fritidshemmet är och framförallt hur verksamma pedagoger uppfattar kvalitet på fritidshemmet. För att få svar på våra frågor har vi använt oss av kvalitativ undersökning/intervjuer och kvantitativ undersökning/enkäter i vårt arbete. Anledningen till att vi använde två metoder var för att vi ansåg att de skulle komplettera varandra samt ge oss en bredare bild av vårt problemområde. I intervjuundersökningen valde vi att intervjua fem pedagoger som arbetade på fritidshem. Efter intervjuerna transkriberade vi dem för att i nästa steg försöka finna likheter och skillnader i intervjupersonernas svar. I enkätundersökningen valde vi att vända oss till ett fritidspedagogiskt forum och förklarade vårt syfte med enkäten. 65 personer svarade på vår enkät. Vi sammanställde enkätsvaren i diagram för att på så sätt kunna få en överblick av resultatet. Utifrån vårt resultat kom fram till att kvalitet på fritidshemmet handlar om olika faktorer. De viktigaste faktorerna för kvalitet på fritidshemmet är färre barn och ändamålsenliga lokaler, utbildad personal, planering och utvärdering av verksamheten, barnens delaktighet samt att följa styrdokumenten. Vi har även i vårt resultat kommit fram att brister i kvaliteten på fritidshemmet beror på att en eller flera av de ovanstående faktorerna saknas i fritidshemsverksamheten. Vi anser att en viktig förutsättning för att stärka kvaliteten på fritidshemmet är att man konkretiserar fritidshemmets styrdokument genom att förankra dem i fritidshemmets praktiska verksamhet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29754
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29754_1.pdf (752.9Kb)
Datum
2012
Författare
Palmerén, Joakim
Dahlqvist, Emmi
Nyckelord
kvalitet
fritidspedagogik
fritidshem
samverkan
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV