Show simple item record

dc.contributor.authorPalmerén, Joakimsv
dc.contributor.authorDahlqvist, Emmisv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:26:55Z
dc.date.available2012-07-20T07:26:55Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29754
dc.description.abstractSyftet med vårt arbete är att undersöka hur kvalitet på fritidshemmet uppfattas av fritidspedagoger som arbetar i verksamheten. Syftet är även att, utifrån vår undersökning, bilda oss en uppfattning huruvida det finns förutsättningar att uppnå kvalitet på fritidshemmet. Vår huvudfråga handlar om vad kvalitet på fritidshemmet är och framförallt hur verksamma pedagoger uppfattar kvalitet på fritidshemmet. För att få svar på våra frågor har vi använt oss av kvalitativ undersökning/intervjuer och kvantitativ undersökning/enkäter i vårt arbete. Anledningen till att vi använde två metoder var för att vi ansåg att de skulle komplettera varandra samt ge oss en bredare bild av vårt problemområde. I intervjuundersökningen valde vi att intervjua fem pedagoger som arbetade på fritidshem. Efter intervjuerna transkriberade vi dem för att i nästa steg försöka finna likheter och skillnader i intervjupersonernas svar. I enkätundersökningen valde vi att vända oss till ett fritidspedagogiskt forum och förklarade vårt syfte med enkäten. 65 personer svarade på vår enkät. Vi sammanställde enkätsvaren i diagram för att på så sätt kunna få en överblick av resultatet. Utifrån vårt resultat kom fram till att kvalitet på fritidshemmet handlar om olika faktorer. De viktigaste faktorerna för kvalitet på fritidshemmet är färre barn och ändamålsenliga lokaler, utbildad personal, planering och utvärdering av verksamheten, barnens delaktighet samt att följa styrdokumenten. Vi har även i vårt resultat kommit fram att brister i kvaliteten på fritidshemmet beror på att en eller flera av de ovanstående faktorerna saknas i fritidshemsverksamheten. Vi anser att en viktig förutsättning för att stärka kvaliteten på fritidshemmet är att man konkretiserar fritidshemmets styrdokument genom att förankra dem i fritidshemmets praktiska verksamhet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectkvalitetsv
dc.subjectfritidspedagogiksv
dc.subjectfritidshemsv
dc.subjectsamverkansv
dc.titleKvalitet på fritidshemmet – En studie om pedagogers uppfattning om kvalitet på fritidshemmetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record