dc.contributor.author | Palmerén, Joakim | sv |
dc.contributor.author | Dahlqvist, Emmi | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:26:55Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:26:55Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29754 | |
dc.description.abstract | Syftet med vårt arbete är att undersöka hur kvalitet på fritidshemmet uppfattas av fritidspedagoger som arbetar i
verksamheten. Syftet är även att, utifrån vår undersökning, bilda oss en uppfattning huruvida det finns
förutsättningar att uppnå kvalitet på fritidshemmet. Vår huvudfråga handlar om vad kvalitet på fritidshemmet är
och framförallt hur verksamma pedagoger uppfattar kvalitet på fritidshemmet. För att få svar på våra frågor har
vi använt oss av kvalitativ undersökning/intervjuer och kvantitativ undersökning/enkäter i vårt arbete.
Anledningen till att vi använde två metoder var för att vi ansåg att de skulle komplettera varandra samt ge oss en
bredare bild av vårt problemområde. I intervjuundersökningen valde vi att intervjua fem pedagoger som arbetade
på fritidshem. Efter intervjuerna transkriberade vi dem för att i nästa steg försöka finna likheter och skillnader i
intervjupersonernas svar. I enkätundersökningen valde vi att vända oss till ett fritidspedagogiskt forum och
förklarade vårt syfte med enkäten. 65 personer svarade på vår enkät. Vi sammanställde enkätsvaren i diagram för
att på så sätt kunna få en överblick av resultatet. Utifrån vårt resultat kom fram till att kvalitet på fritidshemmet
handlar om olika faktorer. De viktigaste faktorerna för kvalitet på fritidshemmet är färre barn och
ändamålsenliga lokaler, utbildad personal, planering och utvärdering av verksamheten, barnens delaktighet
samt att följa styrdokumenten. Vi har även i vårt resultat kommit fram att brister i kvaliteten på fritidshemmet
beror på att en eller flera av de ovanstående faktorerna saknas i fritidshemsverksamheten. Vi anser att en viktig
förutsättning för att stärka kvaliteten på fritidshemmet är att man konkretiserar fritidshemmets styrdokument
genom att förankra dem i fritidshemmets praktiska verksamhet. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | kvalitet | sv |
dc.subject | fritidspedagogik | sv |
dc.subject | fritidshem | sv |
dc.subject | samverkan | sv |
dc.title | Kvalitet på fritidshemmet – En studie om pedagogers uppfattning om kvalitet på fritidshemmet | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |