Läs- och skrivinlärning i årskurs 1-3. Hur kan vi skapa mening och lustfyllt lärande?
Sammanfattning
Syftet är undersöka varför man kan som lärare använda sig av olika läs- och skrivmetoder för att utveckla bar-
nens läs- och skrivförmåga och hur man skapa mening och lust för lärande. Samtidigt att upplysa vikten av lä-
randedimensionerna i lärandet och vilken syn på lärande de har i lärandeteorierna och betydelsen av styrdoku-
ment.
-Vilken syn på lärande har lärandeteorierna?
-Hur kan vi stödja barnet i sin läs- och skrivutveckling?
-Hur skapar vi mening och lustfyllt lärande i läs- och skrivprocessen i relation till olika metoder inom
läs- och skrivinlärning?
I denna uppsats har jag använt mig av en kvalitativ textundersökning. Genom läsning och fördjupning i olika
litteraturböcker och elektroniska källor så har jag sökt svar på mina frågor. Jag har undersökt olika lärandeteo-
rier utifrån tidigare forskning, samt olika läs- och skrivmetoder som bidrar till barns läs- och skrivutveckling. I
min under undersökning har jag granskat ett antal böcker som behandlar ämnet läs- och skrivlärande. Jag har
funnit stöd i läroplanen för att redogöra för läs- och skrivinlärning med utgångspunkt i styrdokumenten. Jag har
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Murad, Jini
Nyckelord
Tal och skrift
Läsprocessen
skrivprocessen
läs-
Språk
sv