Dataintrång i musikundervisningen – på gymnasiet
Abstract
Syfte:
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur elever på ett musikestetiskt
gymnasium uppfattar digital musikundervisning i relation till ”traditionell”
musikundervisning.
Huvudfråga
Hur uppfattar elever på musikestetiska programmet digital musikundervisning i relation
till ”traditionell” musikundervisning?
Metod and material
En kvalitativ intervjustudie med fem stycken elever i olika åldrar samt två lärare från
gymnasiet. Begreppen i syftet har undersökts utifrån vald vetenskaplig litteratur.
Resultat
Min tolkning utifrån intervjumaterial och teori är att förutsättningarna i form av teknisk
utveckling för den digitala musikundervisningen har utvecklats i snabbare takt jämfört
med pedagogernas kompetens i ämnet. Elevers förkunskaper i digital musikteknik är
avgörande för inställning till digital musikundervisning. Könsrollerna är enligt resultat
och analys obalanserade i både den digitala och den ”traditionella” musikundervisningen.
Betydelse för läraryrket
Ett medvetandegörande av att ständig fortbildning för lärare i digitala musikämnen är av
stor betydelse för att utveckla klassrumsdidaktiken. Läraren bör sträva efter att placera
eleven i den proximala utvecklingszonen för att utveckla dennes kunskap från en yttre
intermental nivå till ett inre intramentalt plan i syfte att låta varje enskild elev hitta sin
unika egenart, vilket ligger i skolans uppdrag.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Jungerstedt, Joel
Keywords
Digital musikundervisning
traditionell musikunder
Language
sv