• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dataintrång i musikundervisningen – på gymnasiet

Sammanfattning
Syfte: Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur elever på ett musikestetiskt gymnasium uppfattar digital musikundervisning i relation till ”traditionell” musikundervisning. Huvudfråga Hur uppfattar elever på musikestetiska programmet digital musikundervisning i relation till ”traditionell” musikundervisning? Metod and material En kvalitativ intervjustudie med fem stycken elever i olika åldrar samt två lärare från gymnasiet. Begreppen i syftet har undersökts utifrån vald vetenskaplig litteratur. Resultat Min tolkning utifrån intervjumaterial och teori är att förutsättningarna i form av teknisk utveckling för den digitala musikundervisningen har utvecklats i snabbare takt jämfört med pedagogernas kompetens i ämnet. Elevers förkunskaper i digital musikteknik är avgörande för inställning till digital musikundervisning. Könsrollerna är enligt resultat och analys obalanserade i både den digitala och den ”traditionella” musikundervisningen. Betydelse för läraryrket Ett medvetandegörande av att ständig fortbildning för lärare i digitala musikämnen är av stor betydelse för att utveckla klassrumsdidaktiken. Läraren bör sträva efter att placera eleven i den proximala utvecklingszonen för att utveckla dennes kunskap från en yttre intermental nivå till ett inre intramentalt plan i syfte att låta varje enskild elev hitta sin unika egenart, vilket ligger i skolans uppdrag.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29769
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29769_1.pdf (1.303Mb)
Datum
2012
Författare
Jungerstedt, Joel
Nyckelord
Digital musikundervisning
traditionell musikunder
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV