Show simple item record

dc.contributor.authorJungerstedt, Joelsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:26:57Z
dc.date.available2012-07-20T07:26:57Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29769
dc.description.abstractSyfte: Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur elever på ett musikestetiskt gymnasium uppfattar digital musikundervisning i relation till ”traditionell” musikundervisning. Huvudfråga Hur uppfattar elever på musikestetiska programmet digital musikundervisning i relation till ”traditionell” musikundervisning? Metod and material En kvalitativ intervjustudie med fem stycken elever i olika åldrar samt två lärare från gymnasiet. Begreppen i syftet har undersökts utifrån vald vetenskaplig litteratur. Resultat Min tolkning utifrån intervjumaterial och teori är att förutsättningarna i form av teknisk utveckling för den digitala musikundervisningen har utvecklats i snabbare takt jämfört med pedagogernas kompetens i ämnet. Elevers förkunskaper i digital musikteknik är avgörande för inställning till digital musikundervisning. Könsrollerna är enligt resultat och analys obalanserade i både den digitala och den ”traditionella” musikundervisningen. Betydelse för läraryrket Ett medvetandegörande av att ständig fortbildning för lärare i digitala musikämnen är av stor betydelse för att utveckla klassrumsdidaktiken. Läraren bör sträva efter att placera eleven i den proximala utvecklingszonen för att utveckla dennes kunskap från en yttre intermental nivå till ett inre intramentalt plan i syfte att låta varje enskild elev hitta sin unika egenart, vilket ligger i skolans uppdrag.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDigital musikundervisningsv
dc.subjecttraditionell musikundersv
dc.titleDataintrång i musikundervisningen – på gymnasietsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record