dc.contributor.author | Jungerstedt, Joel | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:26:57Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:26:57Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29769 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur elever på ett musikestetiskt
gymnasium uppfattar digital musikundervisning i relation till ”traditionell”
musikundervisning.
Huvudfråga
Hur uppfattar elever på musikestetiska programmet digital musikundervisning i relation
till ”traditionell” musikundervisning?
Metod and material
En kvalitativ intervjustudie med fem stycken elever i olika åldrar samt två lärare från
gymnasiet. Begreppen i syftet har undersökts utifrån vald vetenskaplig litteratur.
Resultat
Min tolkning utifrån intervjumaterial och teori är att förutsättningarna i form av teknisk
utveckling för den digitala musikundervisningen har utvecklats i snabbare takt jämfört
med pedagogernas kompetens i ämnet. Elevers förkunskaper i digital musikteknik är
avgörande för inställning till digital musikundervisning. Könsrollerna är enligt resultat
och analys obalanserade i både den digitala och den ”traditionella” musikundervisningen.
Betydelse för läraryrket
Ett medvetandegörande av att ständig fortbildning för lärare i digitala musikämnen är av
stor betydelse för att utveckla klassrumsdidaktiken. Läraren bör sträva efter att placera
eleven i den proximala utvecklingszonen för att utveckla dennes kunskap från en yttre
intermental nivå till ett inre intramentalt plan i syfte att låta varje enskild elev hitta sin
unika egenart, vilket ligger i skolans uppdrag. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Digital musikundervisning | sv |
dc.subject | traditionell musikunder | sv |
dc.title | Dataintrång i musikundervisningen – på gymnasiet | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |