Visa enkel post

dc.contributor.authorStenström, Sabinasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:26:58Z
dc.date.available2012-07-20T07:26:58Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29773
dc.description.abstractMin undersökning är en komparativ analys av två läroböcker i matematik för årskurs 1. Huvudsyftet med undersökningen är dels att jämföra dessa två läroböckerna med varandra samt att jämföra hur de förmedlar det innehåll som kursplanen i matematik (lgr11) kräver ska ingå i undervisningen, och vilket innehåll som prioriteras. Jag har analyserat ”MatteSafari” och ”Matte Eldorado” som jag har haft tillgång till på det pedagogiska biblioteket på Göteborgs universitet. När jag har analyserat har jag övergripande tittat på lärarhandledning och grundböckerna som hör till respektive läroboksserie i årskurs 1 och kollat mer ingående på grundbok A i respektive läroboksserie. Denna metod har gett en övergripande syn på läroboksförfattarnas grundtankar samtidigt som jag har kunnat se på detaljer i böckerna utan att analysen har blivit för omfattande. Mina resultat visar att författarna till MatteSafari och Matte Eldorado har olika synsätt på hur kursplanens innehåll ska förmedlas till eleverna och även på vilket innehåll som prioriteras i läroböckerna. Innehållet i MatteSafari är till största del addition och subtraktion samt antalsuppfattning medan Matte Eldorado förmedlar nästan alla punkter som kursplanen i matematik tar upp i det centrala innehållet för årskurs 1-3, dock varje område i liten omfattning. Med tanke på resultaten visar analysen tendens till svårigheter att som lärare byta läroboksserie i matematik i lågstadiet då läroböckerna jag jämfört hanterar innehåll på så olika vis. Relevansen för läraryrket är genomgående i arbetet då alla lärare i matematik och även andra ämnen kommer behöva analysera läroböcker för planering av sin undervisning.    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectläroboksv
dc.subjectläromedelsv
dc.subjectLgr11sv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectårskurs 1sv
dc.subjectksv
dc.titleMatteboken som förmedlare av kursplanens mål - En analysstudie av läroböcker i matematik för årskurs 1sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post