• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Minhs klump: En kvalitativ studie om huruvida en bilderbok kan fungera som inkörsport till att samtala om föräldrars separation

Abstract
SyfteSyftet är att skapa en modern skönlitterär bilderbok som behandlar de känslor barn kan uppleva i samband med föräldrars separation. Syftet är också att se om boken fungerar som inkörsport till att samtala med tjugotre barn i åldrarna sex till åtta år om känslor kring föräldrars separation. MetodProcesskrivning, kvalitativ undersökning i form av observation av boksamtal, fokusgruppsintervjuer, med utgångspunkt i receptionsteori och sociokulturell teori samt boksamtal. Material Bilderboken Minhs klump, anteckningar från observation av boksamtal samt anteckningar och ljudinspelningar från fokusgruppsintervjuer. Resultat Resultatet visade att Minhs klump i denna elevgrupp och under dessa premisser inte fungerade som inkörsport till att samtala om känslor kring föräldrars separation. Separationen hamnade inte i fokus utan andra aspekter lyftes fram och blev centrala under samtalen. Analysförmågan hos eleverna skilde sig åt mellan de tre fokusgrupperna. Resultatet visade att boken fungerar som underlag för samtal kring känslor generellt och de moderna inslagen i boken öppnade för diskussion och reflektion. YrkesrelevansVår undersökning ger djupare förståelse kring barns litteraturreception då resultatet ger inblick i hur barn kan samtala och tänka kring en bilderbok. Resultatet blir därför betydelsefullt för vårt kommande yrke då vi ska hjälpa elever att utveckla läsförståelse och tolkningsstrategier. Resultatet visar också att den moderna barnboken öppnar för reflektion och diskussion, vilket kan hjälpa oss välja bok inför boksamtal.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29777
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29777_1.pdf (579.9Kb)
Date
2012
Author
Angervall, Frida
Storm, Elin Jonna
Keywords
0
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV