• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Minhs klump: En kvalitativ studie om huruvida en bilderbok kan fungera som inkörsport till att samtala om föräldrars separation

Sammanfattning
SyfteSyftet är att skapa en modern skönlitterär bilderbok som behandlar de känslor barn kan uppleva i samband med föräldrars separation. Syftet är också att se om boken fungerar som inkörsport till att samtala med tjugotre barn i åldrarna sex till åtta år om känslor kring föräldrars separation. MetodProcesskrivning, kvalitativ undersökning i form av observation av boksamtal, fokusgruppsintervjuer, med utgångspunkt i receptionsteori och sociokulturell teori samt boksamtal. Material Bilderboken Minhs klump, anteckningar från observation av boksamtal samt anteckningar och ljudinspelningar från fokusgruppsintervjuer. Resultat Resultatet visade att Minhs klump i denna elevgrupp och under dessa premisser inte fungerade som inkörsport till att samtala om känslor kring föräldrars separation. Separationen hamnade inte i fokus utan andra aspekter lyftes fram och blev centrala under samtalen. Analysförmågan hos eleverna skilde sig åt mellan de tre fokusgrupperna. Resultatet visade att boken fungerar som underlag för samtal kring känslor generellt och de moderna inslagen i boken öppnade för diskussion och reflektion. YrkesrelevansVår undersökning ger djupare förståelse kring barns litteraturreception då resultatet ger inblick i hur barn kan samtala och tänka kring en bilderbok. Resultatet blir därför betydelsefullt för vårt kommande yrke då vi ska hjälpa elever att utveckla läsförståelse och tolkningsstrategier. Resultatet visar också att den moderna barnboken öppnar för reflektion och diskussion, vilket kan hjälpa oss välja bok inför boksamtal.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29777
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29777_1.pdf (579.9Kb)
Datum
2012
Författare
Angervall, Frida
Storm, Elin Jonna
Nyckelord
0
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV