Kultursynen i två läroböcker i spanska för gymnasiet
Sammanfattning
Syfte
Detta examensarbete har som syfte att undersöka vad det är för bild av kultur som förmedlas i
läroböcker i spanska för gymnasiet.
Metod och Material
Denna studie har genomförts genom att analysera texterna i två läroböcker i spanska för gymnasiet.
Som teoretisk bakgrund för synen på kultur har Ulrika Tornbergs kulturperspektiv använts och de
kulturyttringar som noterats har sedan delats in i dessa kulturperspektiv.
Resultat
Resultatet i denna studie visar att de båda undersökta böckerna har en förhållandevis lik fördelning av
Tornbergs kulturperspektiv, det vill säga att stort utrymme ges, dels till traditionella realiakunskaper
och erkänd estetisk kultur och konst, och dels till möten med människor som individer, istället för att
dessa framställs som delar av ett kollektiv och tillskrivs egenskaper baserade på nationella
enhetskulturer.
Betydelse för läraryrket
Som språklärare är man ofta den viktigaste länken mellan språkeleven och både målspråket och dess
olika kulturer. Då läroböcker utgör en stor del av grunden i undervisningen av moderna språk, och
kultur är en viktig del av denna undervisning, är det viktigt att förhålla sig kritisk till synen på kultur i
dessa läroböcker, så att denna syn är i fas med modern forskning.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Falk, Oskar
Nyckelord
Läroböcker
läromedelsgranskning
spanska
kultur,
Språk
sv