• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alfabetiseringsundervisning - Hur går det till, och hur förhåller den sig till deltagarnas erfarenheter?

Abstract
Sammanfattning Syftet med studien är att ta reda på hur alfabetiseringsundervisning förhåller sig till vetenskapliga metoder om alfabetisering. De forskningsfrågor studien utgår från är ”vilka metoder och arbetssätt använder lärarna i alfabetiseringsundervisningen?” och ”utgår lärarnas undervisning från den utvidgade modellen, isåfall hur?”. Frågorna har besvarats genom kvalitativa intervjuer med fyra lärare som undervisar i alfabetisering. Materialet har sedan analyserats och kategoriserats i olika avsnitt beroende på hur det relaterar till den utvidgade modellen. Lärarnas svar har jämförts med varandra, med relevant tidigare forskning och utifrån den sociokulturella teorin. Jag har kommit fram till att lärare använder både Bottom-up metoden och Top-down-metoden vid alfabetisering. Några av lärarna använder en metod vid läs- och skrivinlärningen och några av dem använder flera metoder. Lärarna relaterar sin undervisning till deltagarnas erfarenheter, kunskaper, språkliga färdigheter, behov och intressen i olika grad och på olika sätt. Detta kan exempelvis ske genom temaarbete och studiebesök. Tre av lärarna tar reda på deltagarnas erfarenheter och resurser på introduktionssamtalen. En av lärarna menar att deltagarnas erfarenheter och resurser kommer upp i undervisningen. Att lärare ska arbeta med deltagarnas språkkunskaper, yrkeserfarenheter, intressen och behov som utgångspunkt är något som framgår av styrdokumenten för Sfi. Dessutom visar tidigare forskning (se Franker 004) att framgångsrik alfabetiseringsundervisning bör utgå från deltagarnas erfarenheter, kunskaper och resurser och relatera till deltagarnas vardag. Det är också viktigt att låta deltagarna vara delaktiga och ha medansvar i undervisningen och ha respekt för deltagarna, samt att genomföra undervisning som är meningsfull och användbar för dem. Lärarna i undersökningen arbetar totalt sett bra med detta, men ingen av lärarna arbetar helt med alla dessa punkter, vilket vore bra då det gynnar deltagarnas läs- och skrivinlärning. 1  
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29792
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29792_1.pdf (240.3Kb)
Date
2012
Author
Bergström, Sarah
Keywords
Alfabetisering
svenska som andraspråk
den utvidg
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV