Alfabetiseringsundervisning - Hur går det till, och hur förhåller den sig till deltagarnas erfarenheter?
Sammanfattning
Sammanfattning
Syftet med studien är att ta reda på hur alfabetiseringsundervisning förhåller sig till vetenskapliga metoder om
alfabetisering. De forskningsfrågor studien utgår från är ”vilka metoder och arbetssätt använder lärarna i
alfabetiseringsundervisningen?” och ”utgår lärarnas undervisning från den utvidgade modellen, isåfall hur?”.
Frågorna har besvarats genom kvalitativa intervjuer med fyra lärare som undervisar i alfabetisering. Materialet
har sedan analyserats och kategoriserats i olika avsnitt beroende på hur det relaterar till den utvidgade modellen.
Lärarnas svar har jämförts med varandra, med relevant tidigare forskning och utifrån den sociokulturella teorin.
Jag har kommit fram till att lärare använder både Bottom-up metoden och Top-down-metoden vid alfabetisering.
Några av lärarna använder en metod vid läs- och skrivinlärningen och några av dem använder flera metoder.
Lärarna relaterar sin undervisning till deltagarnas erfarenheter, kunskaper, språkliga färdigheter, behov och
intressen i olika grad och på olika sätt. Detta kan exempelvis ske genom temaarbete och studiebesök. Tre av
lärarna tar reda på deltagarnas erfarenheter och resurser på introduktionssamtalen. En av lärarna menar att
deltagarnas erfarenheter och resurser kommer upp i undervisningen.
Att lärare ska arbeta med deltagarnas språkkunskaper, yrkeserfarenheter, intressen och behov som utgångspunkt
är något som framgår av styrdokumenten för Sfi. Dessutom visar tidigare forskning (se Franker 004) att
framgångsrik alfabetiseringsundervisning bör utgå från deltagarnas erfarenheter, kunskaper och resurser och
relatera till deltagarnas vardag. Det är också viktigt att låta deltagarna vara delaktiga och ha medansvar i
undervisningen och ha respekt för deltagarna, samt att genomföra undervisning som är meningsfull och
användbar för dem. Lärarna i undersökningen arbetar totalt sett bra med detta, men ingen av lärarna arbetar helt
med alla dessa punkter, vilket vore bra då det gynnar deltagarnas läs- och skrivinlärning.
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Bergström, Sarah
Nyckelord
Alfabetisering
svenska som andraspråk
den utvidg
Språk
sv