Show simple item record

dc.contributor.authorBergström, Sarahsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:26:59Z
dc.date.available2012-07-20T07:26:59Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29792
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med studien är att ta reda på hur alfabetiseringsundervisning förhåller sig till vetenskapliga metoder om alfabetisering. De forskningsfrågor studien utgår från är ”vilka metoder och arbetssätt använder lärarna i alfabetiseringsundervisningen?” och ”utgår lärarnas undervisning från den utvidgade modellen, isåfall hur?”. Frågorna har besvarats genom kvalitativa intervjuer med fyra lärare som undervisar i alfabetisering. Materialet har sedan analyserats och kategoriserats i olika avsnitt beroende på hur det relaterar till den utvidgade modellen. Lärarnas svar har jämförts med varandra, med relevant tidigare forskning och utifrån den sociokulturella teorin. Jag har kommit fram till att lärare använder både Bottom-up metoden och Top-down-metoden vid alfabetisering. Några av lärarna använder en metod vid läs- och skrivinlärningen och några av dem använder flera metoder. Lärarna relaterar sin undervisning till deltagarnas erfarenheter, kunskaper, språkliga färdigheter, behov och intressen i olika grad och på olika sätt. Detta kan exempelvis ske genom temaarbete och studiebesök. Tre av lärarna tar reda på deltagarnas erfarenheter och resurser på introduktionssamtalen. En av lärarna menar att deltagarnas erfarenheter och resurser kommer upp i undervisningen. Att lärare ska arbeta med deltagarnas språkkunskaper, yrkeserfarenheter, intressen och behov som utgångspunkt är något som framgår av styrdokumenten för Sfi. Dessutom visar tidigare forskning (se Franker 004) att framgångsrik alfabetiseringsundervisning bör utgå från deltagarnas erfarenheter, kunskaper och resurser och relatera till deltagarnas vardag. Det är också viktigt att låta deltagarna vara delaktiga och ha medansvar i undervisningen och ha respekt för deltagarna, samt att genomföra undervisning som är meningsfull och användbar för dem. Lärarna i undersökningen arbetar totalt sett bra med detta, men ingen av lärarna arbetar helt med alla dessa punkter, vilket vore bra då det gynnar deltagarnas läs- och skrivinlärning. 1  sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectAlfabetiseringsv
dc.subjectsvenska som andraspråksv
dc.subjectden utvidgsv
dc.titleAlfabetiseringsundervisning - Hur går det till, och hur förhåller den sig till deltagarnas erfarenheter?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record