Show simple item record

dc.contributor.authorJansson, Emmasv
dc.contributor.authorOzols, Sandrasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:00Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:00Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29796
dc.description.abstractSammanfattning I vår studie undersöks villkoren för Femtontimmarsbarnens förskolegång, då barn till arbetslösa och föräldralediga endast får vistas på förskolan femton timmar i veckan. Vi vill ta reda på hur föräldrarna och förskolans personal förhåller sig till denna bestämmelse. Vårt syfte med att göra denna studie låg i att vi uppmärksammat att det pågår en het debatt kring ämnet och att det på nätet florerar namninsamlingar mot bestämmelsen. Därför ville vi undersöka vad för tankar pedagoger och vårdnadshavare har, är det överlag positiva eller negativa tankar om regeln? För att utföra studien valde vi att göra en kvantitativ undersökning där vi skickade ut enkäter till vårdnadshavare och pedagoger. Svaren från enkätundersökningen är sammanställt i diagram tillsammans med vad pedagoger och vårdnadshavare sagt i de mer öppna frågorna i enkäten. Av våra viktigaste resultat framgår att pedagogerna anser att de har ett omsorgsuppdrag och att de arbetar för att skapa en trygghet för de barn som endast vistas hos dem 15 timmar i veckan. De ser även att de har ett socialt uppdrag och att detta är någonting som Femtontimmarsbarnen missar. Vårdnadshavarna ser förskolan som en avlastningsplats men även en plats där barnen utvecklas språkligt och socialt. Något som upplevs problematiskt med regeln utifrån enkätsvaren är att dagen kan kännas ostrukturerad enligt pedagogerna och positivt för verksamhetens del kan vara att pedagogerna får tider på dagen när det är färre barn och därmed chans till mer planering och barnfri tid. Utav våra resultat kan man se att reglerna behöver ses över då många är missnöjda över tidsförläggning och anser att det påverkar barnens utveckling på olika sätt, dels att de missar viktiga moment som förekommer i förskolan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectföräldrarsv
dc.subjectpedagogersv
dc.subjectFemtontimmars verksv
dc.titleFörskolans femtontimmarsverksamhet - En enkätstudie bland pedagoger och vårdnadshavaresv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record