Show simple item record

dc.contributor.authorWirzén, Sarasv
dc.contributor.authorByström, Annelisv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:00Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:00Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29800
dc.description.abstractSammanfattning: Vår studie bygger på möten med lärare från fem kenyanska skolor. Vårt huvudsyfte är att undersöka lärarnas synsätt kring specialpedagogik och hur de praktiskt arbetar i två olika skolformer med elever som behöver särskilt stöd. Vi vill också undersöka hur verksamheten är ordnad, så att filosofin om ”en skola för alla” möjliggörs. Dessutom om teori stämmer överens med praktik i de skolformer vi möter. Genom vår studie vill vi få en fördjupad förståelse för hur specialpedagogik i Kenya fungerar. I ett inledande skede utgick vi från tidigare forskning och vår egen förförståelse om komplexiteten med specialpedagogiskt arbete. För att undersöka hur skolorna i Kenya fungerade använde vi två metoder, nämligen observationer och intervjuer. Vi har utgått från det sociokulturella teoriperspektivet och ett antal begrepp som belyser våra frågeställningar. Vårt resultat har visat att den sociala kontexten påverkar hur väl arbetet med specialpedagogik kan genomföras i praktiken. Vi har sett att teori sällan överensstämmer med praktik i den kenyanska kontext vi besökte. Samhällets syn och politiska ställningstaganden kring funktionshindrade påverkar de resurser och möjligheter den specialpedagogiska verksamheten har.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIntegreringsv
dc.subjectinkluderingsv
dc.subjectspecial needs education,sv
dc.titleSpecialpedagogik i västra Kenya – en kvalitativ studie om specialpedagogiska förutsättningar i två skolformersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record