dc.contributor.author | Wirzén, Sara | sv |
dc.contributor.author | Byström, Anneli | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:00Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:00Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29800 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Vår studie bygger på möten med lärare från fem kenyanska skolor. Vårt huvudsyfte är att undersöka lärarnas
synsätt kring specialpedagogik och hur de praktiskt arbetar i två olika skolformer med elever som behöver
särskilt stöd. Vi vill också undersöka hur verksamheten är ordnad, så att filosofin om ”en skola för alla”
möjliggörs. Dessutom om teori stämmer överens med praktik i de skolformer vi möter. Genom vår studie vill vi
få en fördjupad förståelse för hur specialpedagogik i Kenya fungerar.
I ett inledande skede utgick vi från tidigare forskning och vår egen förförståelse om komplexiteten med
specialpedagogiskt arbete. För att undersöka hur skolorna i Kenya fungerade använde vi två metoder, nämligen
observationer och intervjuer. Vi har utgått från det sociokulturella teoriperspektivet och ett antal begrepp som
belyser våra frågeställningar.
Vårt resultat har visat att den sociala kontexten påverkar hur väl arbetet med specialpedagogik kan genomföras i
praktiken. Vi har sett att teori sällan överensstämmer med praktik i den kenyanska kontext vi besökte.
Samhällets syn och politiska ställningstaganden kring funktionshindrade påverkar de resurser och möjligheter
den specialpedagogiska verksamheten har. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Integrering | sv |
dc.subject | inkludering | sv |
dc.subject | special needs education, | sv |
dc.title | Specialpedagogik i västra Kenya – en kvalitativ studie om specialpedagogiska förutsättningar i två skolformer | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |