• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevansvar och modern pedagogik Vad de pedagogiska teorierna säger om förutsättningarna som krävs för elevens ansvarstagande.

Sammanfattning
De senaste resultaten från PISA och TRIMS 009-010 visar sviktande resultat för svenska elever både på international och national nivå, vilket gör att Sveriges utbildningsminister J.Björklund (011) ifrågasätter den moderna pedagogiken. Enligt honom lägger den för mycket ansvar på eleverna, vilket skapar dessa dåliga resultat. Utifrån de olika synpunkterna om elevernas ansvar i skolan som uppstår i Björklunds artikel, i läroplanerna, samt i de pedagogiska teorierna av Piaget, Vygotskij, Allwood, Deweys, Rogers, Säljö och Gärdenfors (dvs. Kognitivism, metakognitivism, progressiv pedagogik och socialpedagogik), ställer denna studie huvudfrågorna: På vilken teoretisk och vetenskaplig grund vilar begreppet ”elevens ansvar”? Finns det någon koppling mellan elevernas ansvarstagande av sina studier och deras resultat i skolan? I så fall, vad säger de pedagogiska teorierna om vilka förutsättningar som krävs för att eleverna ska kunna hantera ansvaret för sina egna studier? Syftet med undersökningen är att undersöka vilken syn de ovan nämnda pedagogiska teorierna har vad gäller elevens ansvartagande i sina studier och hans/hennes skolprestation. Metoden som används är litteraturstudie med kvalitativ innehållsanalys, samt den ”hermeneutiska spiralen” för tolkningen av de teorier som läst. Enligt alla dessa teorier kan man se att: 1 - oavsett pedagogisk teori uppkommer elevens ansvarstagande genom en progressiv och ständig träning av sina kognitiva, metakognitiva och kommunikativa förmågor.- ansvaret egentligen skulle kunna hjälpa eleverna att förbättra sin skolprestation om de förutsättningar som beskrivs i teorierna, för att stödja elevens ansvarstagande, verkligen tillämpades i skolan. 3 - lärarens engagemang är centralt för att elevens ansvarstagande i studierna ska kunna förbättra hans/hennes skolprestation. Sammanfattningsvis verkar det viktigt att både professionella och politiska aktörer inte vänder sig till den gamla pedagogiken för att lösa dagens skolproblematik, utan ger de förutsättningar som krävs för att de moderna teorierna citerade ovan ska kunna tillämpas med full medvetenhet i skolan.    
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29833
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29833_1.pdf (214.0Kb)
Datum
2012
Författare
Gayet, Pierre
Nyckelord
Elevansvar
kognitivism
metakognitivism
modern p
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV