• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilka kunskaper bör lärare ha för att bemöta barn med diabetes typ1 ur skolsköterskas perspektiv.

Abstract
Syfte: Vårt syfte med arbetet är att ur skolsköterskans perspektiv belysa kraven på lärarnas kunskaper för att kunna bemöta de behov barn med diabetes typ 1 har i skolan. Teori: Pedagogik som behandlar underlättning av lärares arbete med elever med kronisk sjukdom har nyttjats. Medicinska fakta som förklarar tillståndet diabetes Mellitus och konsekvenser av denna sjukdom har använts. Metod: En kvalitativ metod har använts, där sex skolsköterskor intervjuats för att få fram vilka kunskaper är nödvändiga för lärare i bemötande av elever med diabetes typ1. Frågeställningar: Vad behöver lärare känna till för att kunna bemöta barn med diabetes typ1i skolan? På vilket sätt får lärare kunskap att hantera situationer som kan uppstå med anledning av diagnosen? Vilka brister kan det finnas i lärarnas kunskaper? På vilket sätt skulle dessa kunna åtgärdas? 1   
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29834
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29834_1.pdf (206.0Kb)
Date
2012
Author
Magouli, Forozan
Keywords
Skola
diabetes
kunskap
lärare
elever
skolsköt
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV