• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilka kunskaper bör lärare ha för att bemöta barn med diabetes typ1 ur skolsköterskas perspektiv.

Sammanfattning
Syfte: Vårt syfte med arbetet är att ur skolsköterskans perspektiv belysa kraven på lärarnas kunskaper för att kunna bemöta de behov barn med diabetes typ 1 har i skolan. Teori: Pedagogik som behandlar underlättning av lärares arbete med elever med kronisk sjukdom har nyttjats. Medicinska fakta som förklarar tillståndet diabetes Mellitus och konsekvenser av denna sjukdom har använts. Metod: En kvalitativ metod har använts, där sex skolsköterskor intervjuats för att få fram vilka kunskaper är nödvändiga för lärare i bemötande av elever med diabetes typ1. Frågeställningar: Vad behöver lärare känna till för att kunna bemöta barn med diabetes typ1i skolan? På vilket sätt får lärare kunskap att hantera situationer som kan uppstå med anledning av diagnosen? Vilka brister kan det finnas i lärarnas kunskaper? På vilket sätt skulle dessa kunna åtgärdas? 1   
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29834
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29834_1.pdf (206.0Kb)
Datum
2012
Författare
Magouli, Forozan
Nyckelord
Skola
diabetes
kunskap
lärare
elever
skolsköt
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV